Sociale media steeds dominanter in marketing Super Bowl
De Amerikaanse Super Bowl wordt voor adverteerders steeds meer een sociaal media-evenement. Daarbij wordt opgemerkt dat alle achtenzestig slots voor televisie-reclame voor de wedstrijd, die begin februari volgend jaar op de kalender staat, inmiddels zijn uitverkocht. Die slots halen een prijs van 3 miljoen dollar. De toewijzing van de televisie-reclame werd daarbij maanden vroeger afgesloten dan de voorbije jaren, maar vooral sociale media vormen dit jaar de belangrijkste drijfkracht achter de commerciële activiteiten rond het sportevenement. Er wordt echter opgemerkt dat een groot gedeelte van die campagnes grotendeels verloren zullen gaan in de massa.
Onder meer Mercedes-Benz en Audi hebben aangekondigd campagnes met sociale media te zullen organiseren rond de Super Bowl. "Het evenement is voor ons een kanaal om ons echt op sociale media te richten," merkt Stephen Cannon, vice-president marketing bij Mercedes-Benz, op tegenover de Amerikaanse krant USA Today. De krant voegt er aan toe dat de meeste grote marketeers van de Super Bowl belangrijke componenten van sociale media in hun campagnes zullen integreren. Het gaat volgens analisten daarbij vooral over het opzetten van relaties die veel verder gaan dan de traditionele televisiespots van dertig seconden die traditioneel de kern van de marketing rond het evenement uitmaken.
"Maar niet alle sociale mediacampagnes zullen een succes worden," voorspelt Jay Baer, consulent sociale media. Collega Pam Moore merkt echter op dat marketeers die geen gebruik maken van sociale media op de achtergrond zullen worden gedrongen. Moore merkt wel op dat de huidige campagnes over enkele jaren bijzonder archaïsch zullen blijken geweest te zijn. Mercedes-Benz lanceert onder meer een campagne waarbij twee wagens worden beloofd aan de consumenten die op Facebook en Twitter de meeste berichten kunnen verzamelen voor het Duitse automerk. De acties moeten Mercedes-Benz helpen om zich in de toekomst op een jonger publiek te richten. Audi lanceert een aantal gelijkaardige campagnes.
Onder meer Mercedes-Benz en Audi hebben aangekondigd campagnes met sociale media te zullen organiseren rond de Super Bowl. "Het evenement is voor ons een kanaal om ons echt op sociale media te richten," merkt Stephen Cannon, vice-president marketing bij Mercedes-Benz, op tegenover de Amerikaanse krant USA Today. De krant voegt er aan toe dat de meeste grote marketeers van de Super Bowl belangrijke componenten van sociale media in hun campagnes zullen integreren. Het gaat volgens analisten daarbij vooral over het opzetten van relaties die veel verder gaan dan de traditionele televisiespots van dertig seconden die traditioneel de kern van de marketing rond het evenement uitmaken.
"Maar niet alle sociale mediacampagnes zullen een succes worden," voorspelt Jay Baer, consulent sociale media. Collega Pam Moore merkt echter op dat marketeers die geen gebruik maken van sociale media op de achtergrond zullen worden gedrongen. Moore merkt wel op dat de huidige campagnes over enkele jaren bijzonder archaïsch zullen blijken geweest te zijn. Mercedes-Benz lanceert onder meer een campagne waarbij twee wagens worden beloofd aan de consumenten die op Facebook en Twitter de meeste berichten kunnen verzamelen voor het Duitse automerk. De acties moeten Mercedes-Benz helpen om zich in de toekomst op een jonger publiek te richten. Audi lanceert een aantal gelijkaardige campagnes.
Labels: marketing, sociale media, Super Bowl
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home