Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 07, 2010

Mond-aan-mond reclame in India meest vertrouwde informatiebron

Mond-aan-mond reclame blijft in India de meest vertrouwde bron van product-informatie, maar ook andere kanalen zoals mobiele reclame en televisieshows hebben een belangrijke rol. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Synovate. Daarbij werd onder meer opgemerkt dat 47 procent van de Indiase bevolking toegeeft niet te kunnen leven zonder televisie. Dat ligt gevoelig hoger dan het Aziatische gemiddelde, dat op 28 procent ligt. Er wordt aan toegevoegd dat 58 procent van de Indiase bevolking zegt te genieten van de televisie-content. Het Aziatisch gemiddelde bedraagt daar 34 procent. Verder wordt gesteld dat 63 procent van de Indiase bevolking een dvd-speler bezit, gevolgd door desktops (42 procent) en digitale camera's (24 procent).

Verder blijkt uit het onderzoek dat inmiddels 37 procent van de Indiase bevolking een mobiele telefoon heeft. Dat is een stijging met 9 procent tegenover het jaar voordien. In heel Aziƫ heeft 18 procent van de bevolking een mobiele telefoon. Tot de populairste mobiele telefonie-activiteiten in India behoren het beluisteren van muziek (59 procent), het verzenden van teksten (58 procent), het nemen van foto's (51 procent) en het spelen van games (46 procent). Op het internet gebruikt de Indiase bevolking in eerste instantie zoekmachines (62 procent), gevolgd door email (53 procent) en muziekstreams (42 procent). Verder volgen downloading (37 procent) en gaming (26 procent).

Op het gebied van reclame zegt 55 procent van de ondervraagden bereid te zijn om een grotere kost te betalen voor betaaltelevisie, indien daardoor de programmering niet langer zou worden onderbroken door reclame. Daarentegen zegt 37 procent bereid te zijn om mobiele reclame te ontvangen in ruil voor gereduceerde tarieven. Op dat vlak staat India in de Aziatische regio op de tweede plaats. In Vietnam wordt een score gehaald van 44 procent. Het Aziatisch gemiddelde bedraagt 29 procent. Mond-aan-mond reclame wordt door 78 procent van de Indiase bevolking bestempeld als de meest betrouwbare informatiebron over goederen en diensten, gevolgd door televisie (74 procent).

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home