Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, January 29, 2006

Kinderen hebben mediatraining nodig

Ouders hebben graag dat hun kinderen op school mediatraining krijgen, zodat ze beter gewapend zouden kunnen zijn tegen ongewenste invloeden. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau MarketResponse. De meeste ouders hebben ook regels opgesteld voor het mediagebruik van hun kinderen.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat ouders vinden dat zij zelf een taak te vullen hebben op het gebied van mediatraining van hun kinderen, maar zien daarin vooral toch een belangrijke rol weggelegd voor het onderwijs, dat jongeren zou moeten helpen omgaan met media en reclame.

MarketResponse kwam tot de vaststelling dat de meeste ouders bepaalde regels hebben voor het mediagebruik van hun kinderen. Dat geldt vooral voor de televisie, het internet en de bioskoop, maar in mindere mate het gamen en het bekijken van dvd of video.

De regels hebben vooral te maken met het beperken van de tijdsduur en de voorafgaandelijke inhoudelijke selectie. Slechts dertien procent van de ondervraagden zijn van mening dat kinderen zelf kunnen leren wat goed en niet goed is, terwijl 69 procent stelt dat ouders een invloed kunnen hebben op het mediagebruik van hun kinderen. Twintig procent vindt het opstellen van regels weinig efficiƫnt, omdat kinderen in dergelijke gevallen toch elders kijken.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home