Russische auto een bedreigde soort?

Het gaat niet bijzonder goed met de Russische autoconstructeurs. De locale klant blijkt immers steeds meer een voorkeur te geven aan buitenlandse merken. Gevreesd wordt dat het marktaandeel van de Russische merken zal blijven afkalven en sommigen vrezen al zelfs voor het voortbestaan van de binnenlandse sector.
Ramingen stellen dat buitenlandse merken dit jaar op de Russische markt 600.000 exemplaren zullen verkopen. Daarmee is meer dan één op drie nieuw verkochte wagens van buitenlandse producenten. Tijdens de eerste negen van dit jaar zagen de buitenlandse merken hun aandeel toenemen met 66 procent.
Hyundai is in Rusland de onvoorwaardelijke marktleider van de buitenlandse merken, gevolgd door Toyota. Het Japanse merk bouwt in Sint-Petersburg een nieuwe assemblage-fabriek, wat de verkoop nog zou doen toenemen. Daewoo is opgeklommen tot een derde plaats. Samen hebben de drie Aziatische merken tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 157.595 exemplaren verkocht.
Op de vierde plaats volgt Mitsubishi. Ford is teruggezakt naar de vijfde positie, maar volgens experts zou het merk de grootste groeipotentie hebben op de Russische markt. Er zouden al 14.000 bestellingen zijn voor de Ford Focus II, een auto die nog niemand in Rusland heeft gezien. Het merk wil in zijn fabriek in Vsevolzhsk volgend jaar 60.000 auto's produceren.
Nissan staat op een zesde plaats, al zag het zijn omzet dit jaar met 74 procent groeien. Renault volgt op een zevende plaats en profiteert van een nieuwe fabriek in Moskou. Verwacht wordt dat het Franse merk in Rusland volgend jaar tot de vijf grootste buitenlandse autoproducenten zal behoren.
De bekendste Russische automerken zijn Vaz/Lada, Gaz/Volga en IzH/Moskvitch.

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home