US-politici voeren langere reclame-dialoog
Hoewel George W. Bush begin dit jaar aan zijn tweede ambtstermijn is begonnen als president van de Verenigde Staten, is er toch 515 miljoen dollar gespendeerd aan politieke reclame op de Amerikaanse televisie. Dat is een nieuw record voor een niet-verkiezingsjaar. Politici blijken volgens onderzoekers hun propaganda-inspanningen over steeds langere periodes uit te spreiden.
Uit een onderzoek van TNS Media Intelligence/CMAG blijkt dat politici dit jaar 515 miljoen dollar zullen investeren aan politieke en electorale reclame op de Amerikaanse televisie. Dat is een grote stijging ten opzicht van de 300 miljoen dollar die werd besteed in 2003, het laatste daljaar in de Amerikaanse verkiezingscyclus.
In totaal werd 72 miljoen dollar besteed aan de Amerikaanse burgemeester-verkiezingen. De kandidaten voor het burgemeestersambt inNew York zorgden samen voor een uitgave van meer dan 44 miljoen dollar. Topbesteder was de herverkozen Michael Bloomberg, die daarvoor 30 miljoen dollar overhad. Zijn democratische tegenstander Fernando Ferrer deed het met 6 miljoen dollar heel wat zuiniger.
Amerikaanse politieke kandidaten doen volgens de onderzoekers steedsmeer beroep op televisie om hun boodschap te verspreiden. "Bovendien beginnen ze hun campagnes steeds vroeger," aldus het rapport. "Ze beginnen aan een langere dialoog met de kiezer, zodat ze niet verloren gaan in de massale reclameboodschappen tijdens de laatste maand voor de verkiezingen."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home