Transavia woest op Schiphol
De luchtvaartmaatschappij Transavia, dochter van AirFrance-KLM, is woest op de luchthaven van Schiphol. De maatschappij krijgt immers geen toegang op de nieuwe pier voor budgetmaatschappijen en verliest daardoor ook de twintig procent korting die concurrenten wel krijgen. Transavia beschuldigt Schiphol van concurrentievervalsing.
Willem Hondius, commercieel directeur van Transavia, benadrukt in het NRC Handelsblad, dat zijn bedrijf jarenlang met Schiphol over tarieven heeft onderhandeld. "Maar nu er een nieuwe pier komt, is die zo klein dat wij er niet op passen." De betrokken pier heeft zeven gates, maar Transavia moet in drukke periodes elke ochtend 26 vliegtuigen laten vertrekken.
Transavia moet dus gebruik maken van de andere pieren, maar krijgt daar niet de twintig procent korting die de budgetmaatschappijen op de nieuwe pier wel genieten. Bovendien wordt op de nieuwe installaties een toestel ook op twintg minuten uit- en ingeladen, waardoor ook nog eens tijdwinst wordt gemaakt.
Hondius stelt dat de nieuwe pier speciaal gemaakt lijkt voor Easyjet. "Daardoor bevoordeelt Schiphol concurrenten van Transavia, terwijl wij in deze sector de grootste klant zijn van Schiphol," stipt hij aan. "Dit komt neer op valse concurrentie." Schiphol stelt echter dat aan Transavia werd aangeboden gedeeltelijk gebruik te maken van de nieuwe pier, maar geen plaats te hebben voor alle vluchten van de KLM-dochter.
Transavia zou er echter voor gekozen hebben om al zijn vluchten bij elkaar te houden en dus geen gebruik te maken van de nieuwe pier. Schiphol stelde echter nieuwe prijsgesprekken voor. Door busvervoer van en naar het vliegtuig zou volgens de luchthaven-uitbater bijvoorbeeld ook kunnen bespaard worden.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home