Tunnel door een breukgebied?
Stedelijke gebieden proberen wanhopig oplossingen te zoeken om het verkeersinfarct op te lossen of te verlichten. In het Amerikaanse Los Angeles is dat niet anders. Daar hoopt men een antwoord te vinden in een tunnel van bijna 20 kilometer door het gebergte. Het probleem is echter dat het traject zich midden in een aardbevingsgebied bevindt.
Critici vinden het dan ook absurd dat er overwogen wordt om miljarden dollars te investeren in een dergelijk project, wanneer men weet dat het alternatief van een snelweg met een dubbel dek werd afgevoerd omdat dit te gevaarlijk zou zijn. De tunnel start immers nauwelijks anderhalve kilometer van de breuk die de gigantische aardbeving van honderd jaar geleden veroorzaakte.
"Het is absoluut absurd om in een aardbevingsgebied een tunnel te graven op een diepte van 250 meter," voerde Cathryn DeYoung, burgemeester van Laguna Niguel, aan tegenover het persbureau Associated Press. "Wie zou er zich in 's hemelsnaam in die tunnel willen bevinden?"
Een beslissing over het project wordt nog deze maand verwacht. Het zou de tweede langste autotunnel van de wereld worden en zou een nieuwe toegangsweg creëren tussen het binnenland en Orange County, één van de groeiende tewerkstellingscentra van Zuid-Californië. De realisatie zou een investering van 9 miljard dollar vergen en een kwarteeuw duren.
Verkeersspecialisten stellen dat er drastisch moet ingegrepen om het gigantische verkeersprobleem tussen Orange en Riverside, gescheiden door de Santa Ana Mountains, op te lossen. Orange County trekt dagelijks bijna 400.000 forenzen aan en bijna allemaal maken die daarbij gebruik van hun eigen wagen.
Riverside County is een gebied waar de woningprijzen nog relatief goedkoop zijn, terwijl Orange County vooral belangrijk is als jobcentrum. Tussen die twee ligt alleen Highway 91, een traject dat dagelijks 268.000 auto's moet verwerken. Dat is 50.000 dan waarop hij oorspronkelijk was voorzien. Op 25 jaar zouden dat nagenoeg een halfmiljoen wagens per dag worden.
Aan het project is anderhalf jaar voorbereiding voorafgegaan. Dat heeft inmiddels al 15 miljoen dollar gekost. Na de Laerdal Tunnel in Noorwegen, geopend in 2000, zou het nieuwe traject de langsteautotunnel van de wereld worden. Wanneer het project een positief antwoord krijgt, zullen meer studies gedaan worden over de bewuste breuk van Lake Elsinore. Toegegeven wordt echter dat dit een belangrijke uitdaging zou kunnen vormen.
Britse experts zouden echter van mening zijn dat het project haalbaar en realiseerbaar is. "Een tunnel is een bijzonder veilige plek," aldus één van de specialisten. "We zullen ook niet door de breuken, maar rond de probleemlocaties gaan."
Critici voeren echter nog aan dat een tunnel nooit voldoende zal zijn en zelfs nog meer transitverkeer zal aantrekken. "Men kan zich geen weg bouwen uit een opstopping," benadrukte Karl Warkomski, burgemeester van Aliso Viejo. "Vroeg op laat staat men terug op het vertrekpunt, waar we vandaag zijn of nog erger."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home