Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 15, 2005

Procter & Gamble grootste marketeer


De honderd grootste marketeers van de wereld zullen dit jaar nagenoeg 100 miljard dollar geïnvesteerd hebben aan campagnes. Het voorbije jaar kwam men immers aan 93,5 miljard dollar. De grootste reclamemaker was daarbij Procter & Gamble, gevolgd door General Motors en Unilever.

Het Global Marketing Report van Advertising Age - aan zijn negentiende editie toe - geeft aan dat de honderd grootste marketeers vorig jaar 12,1 procent meer hebben uitgeven dan het jaar voordien. Dat is de grootste groei sinds de klap van 2001, toen er een achteruitgang werd genoteerd van 2,6 procent.

Procter & Gamble is de absolute marketing-kampioen en gaf vorig jaar 7,92 miljard dollar uit, 17,6 procent meer dan in 2003 en dubbel zoveel als General Motors, dat met 3,92 miljard dollar de tweede plaats in beslag nam. Daarmee verwijst de autoconstructeur Unilever (3,46 miljard dollar) naar de derde plaats. Nummer honderd, het Japanse Shiseido, gaf nog 257 miljoen dollar uit.

Procter & Gamble besteedde 43 procent van zijn budgetten in deVerenigde Staten, 31 procent in Europa en 30 procent in Azië-Australië. Bovendien was het bedrijf marktleider in 24 van de 77 onderzochte landen. General Motors investeerde vooral in de Verenigde Staten, waar het 71,4 procent van zijn marketingbudget uitgaf.

De terugval van Unilever heeft te maken met een reorganisatie waarbij een groot aantal merken werd afgesloten. De budgetten van de Brits-Nederlandse groep stegen dan ook amper 2 procent. Nagenoeg dehelft (49,7 procent) werd besteed op de Europese markt, 24,7 procent in Azië-Australië en 17 procent in de Verenigde Staten.

De onderzoekers laten er geen twijfel over bestaan dat de honderd grootste marketeers dit jaar meer dan 100 miljard dollar zullen uitgeven. "Er is daarvoor slechts een groei van 6,5 procent nodig," aldus Advertising Age. "Bij de grote reclamebureau's ziet men immers tijdens de eerste drie kwartaal van dit jaar al een groei met 7,3 procent."

Geografisch zijn de Verenigde Staten het best vertegenwoordigd in de top honderd. Daar werd immers 45,87 miljard dollar (48,8 procent) besteed, een groei met 9 procent. Europa slaagde 32,6 procent van de investeringen binnen te rijven. Daar werd een groei van 16,5 procent genoteerd.

Daarna volgt Azië-Australië (14 procent), waar een groei van 15procent werd vastgesteld. De rest van de wereld (Latijns-Amerika, Canada, Afrika en het Midden-Oosten) zag de marketing-investeringen toenemen met 18,4 procent.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home