Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 15, 2005

Zonder online geen krantentoekomst

Zonder online en digitale activiteiten hebben kranten geen enkele toekomst. Dat vertelde Simon Waldman, directeur digital publishing bij The Guardian, tijdens een congres van de World Association of Newspapers (WAN) en de International Federation of the Printed Press (IFRA) in Madrid.



Waldman benadrukte dat de Guardian zich helemaal aan het reorganiseren is op de digitale toekomst. Guardian Unlimited is trouwens de meest populaire website van de Britse krantenindustrie. "Over zes tot zeven jaar zullen onze activiteiten voor 80 procent digitaal gericht zijn," aldus Waldman. "Vandaag is dat amper 20 procent."

Ook de Spaanse El Mundo en de Oostenrijkse Voralberger Nachrichten getuigden van de onvermijdelijke online toekomst. "El Mundo is de tweede grootste krant van Spanje, maar met zijn website (Elmundo.es) de absolute marktleider van Europa," merkt Journalism.org op. "Dagelijks wordt de online krant door 750.000 lezers bezocht. Het is bovendien de meest gelezen online titel uit de Spaanstalige wereld."

"Inkomsten uit digitale activiteiten worden heel belangrijk," stipte ook Nachrichten-woordvoerder Helmar Hipp aan. "Online is een groeimarkt, kranten zijn dat helaas niet." Zijn krant haalt op dit ogenblik 15 procent van zijn inkomsten uit het internet en aanverwante activiteiten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home