Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 14, 2005

Italië is het sterkste landenmerk


Van alle landen in de wereld is Italië het sterkste merk. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau FutureBrand. Het land wordt over de hele lijn met de meeste punten bedacht, gevolgd door Australië en de Verenigde Staten. Landen zouden volgens de onderzoekers trouwens veel sterker hun merkwaarde moeten uitspelen.

Op het gebied van toerisme en reizen is China volgens de onderzoekers het land dat zijn merkwaarde het meest ziet groeien. Anderzijds wordt er opgemerkt dat de Verenigde Staten het beste merk is voor zakenreizen, maar dat Italië aan de top staat voor kunst en cultuur.

"Landen presteren als merk veel te weinig, hoewel hier een enorm potentieel ligt," voert Jean-Louis Demeu, topman van FutureBrand aan. "Met deze studie hopen we een dialoog en vragen op te wekken, terwijl dit voor landen misschien een aanleiding is om zichzelf op een totaal nieuwe manier te bekijken."

Er wordt op gewezen dat een sterke merknaam landen een enorm concurrentieel voordeel biedt en op lange termijn mogelijkheden opbouwt op gebied van handel, toerisme, export en investeringen. "Een merk is een ervaring en sommige van de meest krachtige en herkenbare merken zouden landen moeten zijn."

Landen mogen zich volgens FutureBrand niet langer beperken tot een traditionele reactieve en taktische marketing. "Men moet een globale merkervaring creëren die zorgt voor een omzet en bezoekers tot adepten van het landmerk maakt," stelt René A. Mack, directeur van Weber Shandwick, dat het onderzoek samen met FutureBrand organiseerde.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home