Leidt product placement tot Hollywood-oproer?
Naarmate de kijker meer zelf kan beslissen of hij reclamespots op televisie wil bekijken, wordt product placement gezien als het middel om het publiek alsnog te bereiken. Maar dat is niet helemaal naar de zin van de scenarioschrijvers en acteurs van Hollywood. Zij willen duidelijkheid voor de kijker en een deel van de koek voor zichzelf
De schrijvers en acteurs willen dat er een code komt om de groeiende trend aan verborgen reclame in televisieshows en televisie af te remmen. Er wordt zelfs gedreigd met stappen naar de overheid indien de studio's niet aan hun wensen tegemoet komen. Maar ze willen ook hun aandeel in de miljarden reclamedollars die de studio's krijgen voor de programma's die zij schrijven en vertolken.
Het persbureau Associated Press voert aan dat de reclame al sinds jaren in de programmering aan het sluipen is, waardoor de grenzen tussen reclame en entertainment steeds vager werden. Maar steeds meer beginnen de producten in de verhaallijnen zelf binnen te dringen.
In 'Desperate Housewives' treedt één van de personages op als een model om het automerk Buick aan te prijzen. In sommige Amerikaanse reality-shows zijn volledige episodes gewijd aan deelnemers die met producten van sponsors aan de slag zijn.
De Writers Guild of America wil nu dat er een code komt waardoor aan het begin van de programma's zou moeten aangeduid worden met welke producten er commerciële regelingen waren getroffen, zodat het publiek zich bewust zou zijn van de verborgen reclame.
Bovendien wordt geëist dat schrijvers, acteurs en regisseurs mee zouden kunnen bepalen hoe producten in de verhaallijn worden opgenomen. "Er wordt ons immers gevraagd om de teksten te brengen die deze producten kunnen doen verkopen en die verkoop te maskeren als een verhaal," voeren ze aan.
De Alliance of Motion Picture and Television Producers, die de belangen van de televisie- en filmmaatschappijen vertegenwoordigt, liet eerder al weten de agressieve aanpak van de WGA rond de problematiek een ongelukkige taktiek te vinden.
De schrijvers en acteurs willen dat er een code komt om de groeiende trend aan verborgen reclame in televisieshows en televisie af te remmen. Er wordt zelfs gedreigd met stappen naar de overheid indien de studio's niet aan hun wensen tegemoet komen. Maar ze willen ook hun aandeel in de miljarden reclamedollars die de studio's krijgen voor de programma's die zij schrijven en vertolken.
Het persbureau Associated Press voert aan dat de reclame al sinds jaren in de programmering aan het sluipen is, waardoor de grenzen tussen reclame en entertainment steeds vager werden. Maar steeds meer beginnen de producten in de verhaallijnen zelf binnen te dringen.
In 'Desperate Housewives' treedt één van de personages op als een model om het automerk Buick aan te prijzen. In sommige Amerikaanse reality-shows zijn volledige episodes gewijd aan deelnemers die met producten van sponsors aan de slag zijn.
De Writers Guild of America wil nu dat er een code komt waardoor aan het begin van de programma's zou moeten aangeduid worden met welke producten er commerciële regelingen waren getroffen, zodat het publiek zich bewust zou zijn van de verborgen reclame.
Bovendien wordt geëist dat schrijvers, acteurs en regisseurs mee zouden kunnen bepalen hoe producten in de verhaallijn worden opgenomen. "Er wordt ons immers gevraagd om de teksten te brengen die deze producten kunnen doen verkopen en die verkoop te maskeren als een verhaal," voeren ze aan.
De Alliance of Motion Picture and Television Producers, die de belangen van de televisie- en filmmaatschappijen vertegenwoordigt, liet eerder al weten de agressieve aanpak van de WGA rond de problematiek een ongelukkige taktiek te vinden.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home