Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 15, 2005

Media bevooroordeeld tegenover islam?


De westerse media zijn bevooroordeeld tegen moslims. Dat is de conclusie van een onderzoek in opdracht van de regering van Koeweit. Gesteld wordt dat de beeldvorming typisch stereotiep en negatief is. Vooral de televisie heeft het volgens de onderzoekers teveel over terrorisme en extremisme.

In het televisienieuws over het Midden-Oosten wordt volgens het rapport de nadruk gelegd op terrorisme, anti-Amerikanisme en de bezetting van Irak. "In de duizenden televisieshows die de voorbije dertig jaar op de Amerikaanse televisie zijn vertoond, zijn er nog geen tien Arabisch-Amerikanen opgetreden," aldus het rapport.

Toegegeven wordt dat in de gedrukte pers stereotypes niet zo duidelijk zijn, behalve in karikaturen. "Maar toch zijn ze ook daar terug te vinden en de vooroordelen worden er subtieler naar voor gebracht,"aldus de onderzoekers. "De islam en moslims worden verbonden aan extremisme en jihad alsof ze op een natuurlijke wijze samenhoren."

"Zo wordt er gesproken over moslim-extremisten, islam-terreur, islam-oorlog en moslim-tijdbommen," stipt het rapport aan. "In veel gevallen zou er niet aanvaard worden dat er op een dergelijke manier zou gerefeerd worden naar Joden, zwarten of fundamentele Christenen."

Het rapport stelt dat de beeldvorming over de islam in een aantal kwaliteitsmedia wel verbetert, maar voegt er aan toe dat het televisienieuws zich blijft richten op terroristische aanslagen en beelden van gijzelaars, zodat de kijkers geshockeerd en aangetrokken worden." Er wordt gesteld dat de westerse media de moslims moeten tonen in hun dagelijks leven, als werknemers, opvoeders, ouders en leden van een gemeenschap.

Opgemerkt wordt dat het televisienieuws en documentaires de sterkste invloed hebben op de beeldvorming over de islam bij het publiek, gevolgd door de krantenverslaggeving. De helft van de ondervraagden stelde dat televisie-documentaires een sterke invloed hadden op hun opinie over Arabische moslims. Bij het televisienieuws was dat nog 41 procent, terwijl 35 procent daarvoor verwezen naar de krantenverslaggeving.

Bovendien stelde 37 procent van de respondenten dat ze heel weinig informatie en nieuws kregen over de islam. Bijna twee derde meende dat de media moslims en de islam slechts in de helft van de tijd op een accurate manier beschreven. "Het imago van de islam is gegijzeld door terroristen en het is tijd om dat terug te corrigeren," voerden de onderzoekers aan.

In het onderzoek werden zowel mediagebruikers in de Verenigde Staten als Europa ondervraagd.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home