Ramadan is reclamemaand
De islam-vastenmaand wordt voor de reclamesector in een aantal moslim-landen steeds belangrijker. Het dagelijks patroon van de ramadan is volgens communicatiespecialisten immers op het lijf geschreven van de televisie-reclame. Vele bedrijven besteden tijdens deze periode dan ook meer dan de helft van hun jaarbudget aan reclame.
Vooral in landen met een groot televisiepubliek, zoals Egypte, is de ramadan volgens de International Herald Tribune bijzonder aantrekkelijk voor reclamemakers. "De werktijd wordt teruggebracht tot nagenoeg een halve dag," merkt de krant op. "Gelovige moslims moeten van zonsopgang tot zonsondergang vasten. Maar 's avonds verzamelen voor diners met familie en vrienden en steeds meer ook de televisie."
Dat heeft tot gevolg dat de kijkcijfers tot laat in de nacht bijzonder hoog blijven. "Reclameblokken kunnen soms een half uur aan een stuk duren," voert de krant aan. "De reclame-investeringen stijgen dan ook voortdurend. Een reclamespot tijdens de piekuren kost dan ongeveer 7.000 dollar, ongeveer het dubbele van het normale tarief. Een aantal merken spenderen rond de ramadan-periode meer dan de helft van hun jaarlijks reclamebudget."
Vele reclamespots gaan over voeding en andere verbruiksproducten, maar ook elektronica wordt volgens Amgad Sabry, directeur van het reclamebureau Leo Burnett Egypt, hevig gepromoot. "Vele islamitische koppels zijn immers van plan om kort na de ramadan te trouwen. Vrienden en familie gaan tijdens de vastenmaand op zoek naar geschenken. Mensen komen tijdens deze periode echt samen en daar maken de fabrikanten gebruik van."
Vooral in landen met een groot televisiepubliek, zoals Egypte, is de ramadan volgens de International Herald Tribune bijzonder aantrekkelijk voor reclamemakers. "De werktijd wordt teruggebracht tot nagenoeg een halve dag," merkt de krant op. "Gelovige moslims moeten van zonsopgang tot zonsondergang vasten. Maar 's avonds verzamelen voor diners met familie en vrienden en steeds meer ook de televisie."
Dat heeft tot gevolg dat de kijkcijfers tot laat in de nacht bijzonder hoog blijven. "Reclameblokken kunnen soms een half uur aan een stuk duren," voert de krant aan. "De reclame-investeringen stijgen dan ook voortdurend. Een reclamespot tijdens de piekuren kost dan ongeveer 7.000 dollar, ongeveer het dubbele van het normale tarief. Een aantal merken spenderen rond de ramadan-periode meer dan de helft van hun jaarlijks reclamebudget."
Vele reclamespots gaan over voeding en andere verbruiksproducten, maar ook elektronica wordt volgens Amgad Sabry, directeur van het reclamebureau Leo Burnett Egypt, hevig gepromoot. "Vele islamitische koppels zijn immers van plan om kort na de ramadan te trouwen. Vrienden en familie gaan tijdens de vastenmaand op zoek naar geschenken. Mensen komen tijdens deze periode echt samen en daar maken de fabrikanten gebruik van."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home