Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 10, 2005

Algemene tol op Duitse autostrades?

Duitsland overweegt ernstig om ook personenwagens voortaan tol te laten betalen voor het gebruik van de autostrades. Met die inkomsten wil men het onderhoud van het autowegennet financieren. Het voorstel heeft echter al voor heel wat protest gezorgd.

Wolfgang Clement, de Duitse minister van economische zaken bevestigde dat er plannen zijn om de autosnelwegen te privatiseren, waardoor de staatskas aangevuld zou kunnen worden. Dat zou de Duitse overheid bovendien toelaten om verbeteringen van de infrastructuur kunnen financieren.

De mogelijke verkoop van de autosnelwegen en de invoering van een autobahn-vignet zouden al op de agenda gestaan hebben van de onderhandelingen tussn SPD en CDU/CSU over de mogelijke vorming van een grote coalitie. Minister Clement (SPD) heeft voorgesteld dat er een commissie wordt gevormd die in het najaar van 2006 met een concept voor de privatisering moet komen.

Clement stelt dat Duitsland de autosnelwegen eerst moet verkopen aan een dochteronderneming van het ministerie van verkeer, de Verkehrsinfrastrukturfinanzierungsgesellschaft (VIFG). Die is momenteel verantwoordelijk voor de tolheffing voor het zware vrachtverkeer en zou de autosnelwegen moeten doorverkopen aan private investeerders. De verkeersministers van de Duitse deelstaten beraden zich eerstdaags over de invoering van tolheffing voor personenwagens en lichte vrachtwagens.

Voorgesteld zou worden om automobilisten voor 100 euro per jaar een autowegen-vignet te laten kopen. Ook zouden er dag- en weekvignetten komen. Jaarlijks zou de vignettenverkoop ongeveer drie miljard euro moeten opleveren. In ruil zouden sommigen voorstellen de belasting op brandstof willen verlagen.

De voorstellen hebben echter al tot heel wat protest geleid. De Duitse autoclubs verzetten zich tegen het invoeren van het vignet. Maar ook de Duitse verkeersminister Manfred Stolpe zou een dergelijke tol niet zien zitten. Wel zou hij voorstander zijn van een verhoging van de tol op het vrachtwagen-verkeer. De Duitse retailsector stelt zich ook negatief op. Dergelijke beslissing zou volgens Hubertus Pellengahr, voorzitter van de retailersorganistie, kunnen drukken op het enthousiasme van de consument, zeker in de aanloop naar de koopjesperiode van het eindejaar.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home