Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 24, 2005

Internet steeds belangrijker bij aankopen


Het grootste gedeelte van de Amerikaanse consumenten raadpleegt eerst het internet vooraleer ze een aankoop doen. Uit de studie van The ConsumerEdge Research Group bleek bovendien dat ze zich bij een aankoop ook meer op het internet baseren dan op radio, televisie of tijdschriften.

"Het internet wordt steeds meer gebruikt en heeft een steeds grotere invloed op het koopgedrag," blijkt uit de enquĂȘte bij bezoekers van grote winkels waar digitale camera's, computers, dvd's, printers en televisietoestellen worden verkocht. "De invloed van tijdschriften, televisie en radio zwakt af en het belang van kranten ligt vooral op het vlak van coupons en koopjes."

Niet minder dan 55 procent van de ondervraagden had het internet geraadpleegd voor naar de winkel af te zakken. Nagenoeg de helft had daarvoor meer dan een uur online gezocht en vier procent zelfs meer dan drie uur. Hoe langer die online duurtijd, hoe meer men geneigd bleek te steunen op banners, gebruikersgroepen en blogs.

De online informatie wordt gehaald bij marketing-websites (47 procent), zoekmachines (41 procent) en corporate websites (39 procent). Elf procent ging verder op banners en vier procent op weblogs. Televisie, radio en tijdschriften bleken door minder dan vijf procent van de internauten in de top drie van belangrijkste informatiebronnen. Kranten stonden bij 25 procent van de ondervraagden in de top drie, terwijl 21 procent ook in het internet in dat verband vernoemde.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home