Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 09, 2005

Dagbladen niet meer van deze tijd?

Het dagblad heeft geen toekomst meer. Dat is de mening van de Nederlandse online ondernemer Kees Zegers, oprichter van onder meer nu.nl. In het vakblad InCT merkt hij op dat de gedrukte uitgave steeds meer zijn rol als nieuwsvoorziener verliest, vooral onder druk van real time media als internet, radio en televisie.

"Ik heb zeven jaar geleden op een aantal congressen gezegd dat dagbladen in gedrukte vorm binnen vijftien tot twintig jaar zouden verdwijnen," voert hij aan. "Het lijkt er helaas op dat ik gelijk krijg. Met real time media als internet, radio en televisie verliest de gedrukte uitgave steeds meer haar rol als nieuwsvoorziener."

De krant wordt volgens Zegers meer en meer een eitje bij het ontbijt. "Leuk, maar niet meer noodzakelijk om te lezen, zoals dat vroeger wel het geval was," benadrukt hij. "Jongeren van nu gaan toch geen abonnement meer afsluiten? Die vragen zich af wat ze met dat vodje moeten waarop het nieuws van gisteren staat afgedrukt."

Zegers wijst erop dat de jongere generatie minsten tien uur per dag online is en onmiddellijk weet wanneer er ergens in de wereld iets gebeurt. "Voor de achtergronden en opinie kijken ze televisie en nemen ze een abonnement op een weekblad," stipt hij aan.

Door de dalende oplagen wordt de distributie van dagbladen op een gegeven moment volgens hem zo duur dat een dagelijks verspreide krant gewoon onhaalbaar wordt. "Het is toch eigenlijk al te gek dat er 's nachts allemaal autootjes rondrijden om stapels kranten af te leveren bij mannetjes die in schuurtjes zitten te wachten tot er kereltjes komen met fietsen die de kranten dan in de stromende regen om zeven uur in de ochtend bij de mensen moeten bezorgen," voegt hij daar aan toe. "Dat is toch om zich rot te lachen. Dat is van de vorige eeuw."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home