Websites hebben weinig vrouwelijke uitstraling
Websites die een algemeen publiek willen aanspreken, zouden in twee versies beschikbaar moeten zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de Business School van de Glamorgan-universiteit in Wales. De meeste websites hebben volgens de onderzoekers een mannelijke uitstraling. Om ook vrouwen aan te trekken, wordt er aangestuurd op het ontwikkelen van een versie met een vrouwelijke uitstraling.
Volgens de onderzoekers trekken websites die ontworpen zijn door mannelijke designers, meer mannen dan vrouwen," merkt het magazine Marketing-Online op. "Andersom geldt hetzelfde. Niet alleen de keuze van onderwerp speelt volgens hen een rol in het aantrekken van de verschillende geslachten, want ook het webdesign kan verschil maken."
De onderzoekers stellen dat vrouwen met een eigen website meer kleur in de achtergrond prefereerden en informele beelden verkozen boven geposeerde plaatjes. "Mannelijke medewerkers hielden meer van donkere kleuren en horizontale lijnen op de pagina," merken ze op. "Daarnaast zag men op websites van mannen meer 3D-vormgevingen en bewegende beelden."
Met deze resultaten in het achterhoofd, onderzochten de Glamorgan-wetenschappers de websites van 32 universiteiten in Groot-Brittanniƫ. "Daaruit bleek dat 94 procent een mannelijke uitstraling had en slechts 2 procent een vrouwelijke," aldus Marketing-Online. "Het onderzoek is vervolgens herhaald in Frankrijk en Polen om lokale Britse invloeden uit te sluiten. De resultaten bleven gelijk."
Websites die zich richten op een breed publiek zouden volgens de onderzoekers dan ook twee versies moeten hebben, een vrouwelijke en een mannelijke.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home