Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 14, 2005

Reclamemuziek wordt een hit


Muziek wordt in heel veel televisiespots gebruikt en geregeld worden daar zelfs bekende succesnummers voor gebruikt. Maar nu bewandelen een Amerikaans reclamebureau en een platenmaatschappij de omgekeerde weg. Het nummer van de reclamespot voor de Dodge Charger wordt nu echter ook op de markt uitgebracht. Dat is volgens het magazine Billboard zelfs een wereldprimeur.

De muziek in de reclamespot voor de Dodge Charger is het nummer 'Unleashed' van rapper Chris Classic, een bewerking van het dertig jaar oude 'Hair of the Dog' van Nazareth en 'Live and Loose' van Classic. Het reclamebureau BBDO Detroit en het productiehuis Joel Simon Music (JSM) hebben nu besloten om het nummer ook op de markt te brengen.

Het nummer kan al digitaal gedownload worden bij iTunes en Music Match, maar het zal ook opgenomen worden op het debuutalbum van Classic, dat door JSM Records in oktober op de markt gebracht zou worden. De bijhorende video, met product placement van Dodge, wordt eveneens beschikbaar gesteld.

"Joel Simon ziet dit partnership als een rechtstreeks antwoord op de crisis in de muziekindustrie," stipt Billboard aan. "Hij merkt op dat de platenmaatschappijen imploderen en dat er geen regels meer bestaan. Volgens hem is 'Unleashed' de nieuwe weg die de muziekindustrie zal opgaan."

BBDO-producent Michael Menlo voegde er aan toe dat de samenwerking het gevolg is van een gelegenheid die zich spontaan aanbood. "Meestal huurt een reclamebureau een productiehuis in om de muziek te maken voor een reclamespot," benadrukte hij. "Daarna gaat het bureau verder met een nieuw project. De Dodge-campagne begon echter een eigen leven te leiden."

De televisie-campagne voor de Dodge Charger, goed voor een budget van 30 miljoen dollar, werd in mei gelanceerd en werd volgens Billboard door het Amerikaanse publiek bijzonder goed ontvangen. Dodge promootte 'Unleashed' en 'Live and Loose' op de website dodge.com/charger.

In totaal kwamen er bij Simon echter 25.000 telefoontjes en e-mails met vragen om het nummer te kunnen verkrijgen. Door die enorme bijval creƫerde JSM een volledige versie van het 'Unleashed'-nummer. De opnamekosten werden gedeeld door JSM, Dodge en diens moederbedrijf DaimlerChrysler.

BBDO-producer Menlo ziet dit partnership tussen zijn bureau en het productiehuis als een aanzet voor een verdere samenwerking rond gelijkaardige projecten in de toekomst. "De deur staat duidelijk open," merkte hij op.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home