Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 14, 2005

Australie tegen Nieuw-Zeelandse frieten


Tasmaanse aardappeltelers zijn een campagne gestart om de Australische overheid ertoe te bewegen nieuwe voedsel-labels in te voeren, zodat de Australische bevolking voor eigen producten zou kiezen. Oorzaak van de actie is fastfood-keten Mcdonald's, dat de contracten met de Tasmaanse telers opzegde ten voordele van hun Nieuw-Zeelandse concurrenten.

De aardappeltelers willen dat de Australische eerste minister John Howard instemt met een nieuwe wet om op onverpakt fruit, groenten, noten en visserij-producten een label te eisen met het land van herkomst.

Er wordt op gewezen dat landbouwers in de Verenigde Staten en de Europese Unie jaarlijks 180 miljard dollar aan subsidies krijgen. "Ongeveer 33 procent van de inkomsten van de sector bestaat in Europa uit overheidssteun en in de Verenigde Staten bedraagt dat 18 procent," aldus de campagnevoerders. "In Australië is dat amper 4 procent."

"De Australische minister van handel Mark Vaile geeft toe dat ingevoerde groenten voor de Australische consument goedkoper zijn," merkt het magazine Bloomberg op. "Voor onze boeren is het bijzonder moeilijk om op dat niveau te concurreren."

McDonald's Australia bedient één miljoen klanten per dag, maar liet frietenproducent J.R. Simplot Australia vallen voor McCain Foords, wereldwijd marktleider op het vlak van ingevroren frieten. "Dat betekent voor de Tasmaanse economie - die een omzet haalt van 14,3 miljard Australische dollars - een verliespost van 50 miljoen dollar," stipt Bloomberg aan.

Tasmanië levert tachtig procent van de verwerkte groenten die in Australië geproduceerd worden. "De maatregel van McDonald's zou ook de aardappelindustrie van Tasmanië kunnen doen inkrimpen," merkt het magazine op. "Daarin werken 2.500 mensen, terwijl de totale Tasmaanse arbeidsbevolking 210.000 eenheden telt."

Het protest van de aardappeltelers was oorspronkelijk gericht tegen de beslissing van McDonald's, maar groeide uit tot een campagne voor authentiek Australisch voedsel ('Fair Dinkum Food'). "De boeren kunnen hun contract niet terugkrijgen, maar ze kunnen wel zorgen voor een verandering in de wetgeving die op dit ogenblik niet werkt," benadrukte campagneleider Richard Bovill. "Het gaat hierbij over Australische consumenten die loyaal willen zijn aan hun boeren."

De landbouw vertegenwoordigt 4 procent van de Australische economie, die een waarde heeft van 800 miljoen dollar. De sector zorgt voor een tewerkstelling van 375.000 eenheden en heeft een aandeel van 27 procent in de Australische export.

"De Australische consument weet dat Australische producten goede en zuivere producten zijn en zou gerust gesteld zijn indien hij wist dat zijn producten uit eigen land komen," benadrukte minister van financiën Peter Costello. "Indien de regering Australische boeren kan helpen om winstgevende, succesvolle bedrijven te worden, zullen we dat ook doen."

Inmiddels maakte Peter Bush, topman van McDonald's Australia, bekend dat het bedrijf een bedrag van 250.000 dollar zal ter beschikking stellen voor de oprichting van een ontwikkelingsfonds voor de Tasmaanse groentenindustrie. De Australische overweging stelde het aanbod in overweging te zullen nemen.

Bush voegde daar aan toe dat hij ook andere grote bedrijven uit de voedingsector had gevraagd om eveneens een budget vrij te maken voor het project. Hij stelde wel dat de 20.000 restaurants van de keten voor 250 miljoen dollar rundsvlees kopen bij Australische boeren. "Plaatselijke leveranciers vertegenwoordigen 93 procent van de producten die in de Australische restaurants worden gebruikt," aldus nog Bush.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home