Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 13, 2005

Energiedrankjes geen tijdelijke hype?


In Groot-Brittannië zullen energiedranken tegen het einde van dit jaar twintig procent vertegenwoordigen van de frisdrankenmarkt. Analist Mintel voorspelt dat de verkoop van de dranken, zoals Red Bull, dit jaar in Engeland de grens van de één miljoen pond zal doorbreken.

"Sinds 2000 heeft de verkoop van de energiedranken, die suikers of stimulerende producten zoals caffeïne bevatten, een groei van 75 procent gekend," aldus de Britse zender BBC. "De huidige groei is opmerkelijk, want Mintel stelde dat een kwart van de ondervraagden van oordeel is dat de drankjes te duur zijn. Verder zei 16 procent de beweerde heilzame werking van de producten niet te geloven."

Britse ouders blijken het meest ontvankelijk voor de beweringen van de drankenproducenten. "Bij volwassenen met kinderen bleek 44 procent ervaren te hebben dat de drankjes een stimulerende werking hebben," aldus Mintel. "Bij kinderloze volwassenen daalt dat tot 31 procent."

Mintel stelt dat Groot-Brittannië de langste werkdag van de Europese Unie heeft. "Om uit die dag het meeste te halen, zoeken consumenten steeds meer naar producten die voor een extra kick zorgen," aldus de onderzoekers. "Dat is een van de redenen waarom zovele mensen naar dit soort producten grijpt."

De studie voegt er aan toe dat deze poducten hun niche-markt zijn ontgroeid en doorgestroomd zijn naar de massamarkt. "Slechts zeven procent van de ondervraagden is van mening dat de energie-drankjes een voorbijgaande gril zijn," merkt Mintel op.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home