Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 14, 2005

Automarkt heeft romantiek nodig


Ralph Gilles, de nieuwe designer van de Amerikaanse autobouwer Chrysler, wil de romantiek terug doen keren in de autosector. Hij is de man achter de Chrysler 300 die de Amerikaanse automarkt stormenderhand heeft ingenomen.

"Een goed design kan mensen opgewonden doen raken over alledaagse objecten," vertelde Gilles aan het persbureau AFP. "Dat kan gaan van het woningmeubilair tot de waterkraan. Daar komt slechts water uit, maar toch kunnen mensen er wild van worden als het een bijzonder design betreft."

Het persbureau merkt op dat het designteam van Gilles lang heeft gedaan over het ontwerp van de Chrysler 300. "Bij de meeste auto's duurt het drie jaar om de auto van de ontwerptekening op de assemblagelijn te krijgen," aldus het persbureau. "De basisstijl van de Chrysler 300 gaat echter terug tot de Chronos-conceptauto uit 1998, maar kwam pas vorig jaar op de markt."

Maar het persbureau voert aan dat die tijd niet verspild is. "Het agressieve, atletische uiterlijk van de krachtige sedan zorgen ervoor dat hij verplichte kost is bij de trensettende hiphop-groep, terwijl zijn klassieke lijnen vooral mannen van middelbare leeftijd aanspreken," zegt AFP. De auto wordt in de Verenigde Staten trouwens de 'Baby Bentley' genoemd.

Het model werd door het magazine Motor Trend gekroond tot auto van het jaar, maar heeft volgens het persbureau ook opnieuw leven gebracht in een merk dat sinds het samengaan met Daimler-Benz in 1998 een vermoeide indruk maakte.

"De Chrysler 300 genereert niet alleen verkoop voor zichzelf, maar is ook het vlaggenschip dat mensen naar de toonzalen van de Chrysler-dealers lokt," stipte auto-analist Jeff Brodoski van J.D. Powers aan. "Het model heeft wonderen verricht voor de hele autogroep."

De sterkte van de Chrysler 300 bestaat er volgens experts in dat het model verschillende bevolkingsgroepen kan aanspreken. "Dat noemen zij een krachtig voordeel in de automarkt die bijzonder gefragmenteerd is," aldus nog het persbureau.

"Het is de truk om een uniek product te maken met een hoog volume," merkte Gilles op. "Door zo perfect mogelijk in te spelen op de behoeftes van de bestuurder, moet men de bestuurder het gevoel geven dat de auto voor hem persoonlijk is gebouwd."

Het persbureau merkt op dat Chrysler een geschiedenis heeft van innovatief ontwerp. "Gilles voelde zich tot het bedrijf aangetrokken door de Dode Viper Roadster en bleef omdat de bedrijfscultuur het nemen van risico's aanmoedigde," zegt het persbureau.

Daarbij wil Chrysler volgens AFP het design spannend maken. "De constructeur wil trends creƫren in plaats van ze te volgen," wordt er aangevoegd. "Chrysler wil zelfvertrouwen uitstralen en uitpakken met een tijdloze styling."

"Een auto kan dienen als een gebruiksvoorwerp of als een ontsnapping aan de realiteit," benadrukte Gilles. "Dat is de onderliggende missie van een designer. Hij moet de romantiek terugbrengen."

Gilles zelf is volgens AFP trouwens het publieke gezicht geworden van de Chrysler 300. "Hij is verschenen in advertenties, op autoshows, in talloze interviews en op de covers van tijdschriften." Het persbureau voegt er aan toe dat Gilles een beetje verveeld zit met al die aandacht, maar er wel aan toevoegt dat het goed is voor het bedrijf.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home