VS-leger werft met duurste reclame
Het Amerikaanse leger stuurt aan op een reclamecampagne voor een bedrag van één miljard dollar. Die campagne moet de recrutering van nieuwe soldaten ondersteunen. Het zou volgens het tijdschrift Adage meteen het grootste reclamebudget van de Amerikaanse regering zijn.
Het leger had al een offerte lopen bij zes reclamebureau's, maar die is inmiddels afgelopen, waardoor de betrokken bureau's miljoenen researchdollars teloor zagen gaan. In de plaats wil de legeroverheid een nieuwe offerte lanceren voor een tweejarig contract, met drie bijhorende jaarlijkse vernieuwingen.
Op dit ogenblik worden de reclamecampagnes van het Amerikaanse leger uitgewerkt door het bureau Leo Burnett USA (Publicis Groupe). "Daarbij werd gewerkt met een budget van 250 miljoen dollar per half jaar," aldus Adage.
De herziening reclamecontract werd open gesteld in de lente van vorig jaar, maar uiteindelijk stelde het leger de toewijzing herhaaldelijk uit en verlengde telkens het contract van Leo Burnett. In april dit jaar werd de herziening echter volledig geschrapt, volgens het leger wegens problemen met de evaluatie van de campagne-resultaten.
Meteen maakte de legeroverheid bekend een nieuwe herziening te zullen lanceren. Dat uitstel heeft volgens Adage misschien te maken met het feit dat het Amerikaans leger problemen heeft om voldoende nieuwe soldaten in te lijven. "Geregeld worden maandelijkse streefdoelen gemist en op dit ogenblik zit men op amper 86 procent van de geplande aanwervingen," stipt Adage aan.
Nieuwe recruteringen was één van de centrale thema's van de reclamecampagne 'Army of One' van Leo Burnett. "Het is echter moeilijk te bepalen of die campagne in het weinig succesvolle wervingsbeleid een rol heeft gespeeld," aldus Adage. "Er zijn immers ook de dagelijkse nieuwsberichten of militaire en burgerlijke slachtoffers in Irak."
Adage wijst erop dat één gedeelte van de huidige legercampagne ouders erop wijst dat het sturen van hun kinderen naar het leger de juiste en patriottische manier van handelen is.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home