Kranten worden gratis of gespecialiseerd
Kranten staan voor een verschrikkelijke keuze. Indien ze een hoge oplage willen blijven behouden, zullen ze zich moeten omschakelen tot een gratis nieuwsblad. Betaalde kranten zullen zich met een beperkte verspreiding in een beperkt doelpubliek tevreden moeten stellen. Dat is alvast de mening van een aantal Britse marktanalisten.
"Britse kranten verliezen al jaren lezers," merkt het magazine Media Week op. "Hun problemen zijn te wijten aan de opkomst van gratis
kranten, de doorbraak van het internet als informatiebron en een lagere klantentrouw."
Indien dagbladen hun toekomst willen veilig stellen, moeten er volgens marktanalisten enkele ingrijpende transformaties worden doorgevoerd. "Daarbij zullen de traditionele opvattingen over content en lezerspubliek opzij moeten worden geschoven," wordt er opgemerkt.
Dagbladen zullen volgens hen een duidelijke strategische keuze moeten maken. "Indien ze in een hoge oplage willen verschijnen, zullen ze als gratis nieuwsblad op de markt moeten komen," aldus de analisten. "De tweede keuze is een betalende lagere oplage, waarbij dieper wordt ingegaan op het nieuws en achtergronden."
Gesteld wordt dat consumenten eerder bereid zullen zijn te betalen voor waardevolle informatie en nieuwsanalyse dan voor de oppervlakkige nieuwsgaring die toch al van alle kanten op hen afkomt. "Vooral jongeren verwachten gratis toegang tot het nieuws," voegen ze daar aan toe.
"Betaalde kranten moeten zich profileren als nieuwsbron voor hun doelgroep," luidt het nog. "Bovendien moeten ze hun stijl als serieuze bron van achtergrondinformatie en -analyse aanpassen en ervoor zorgen dat het blad een landelijke oplage heeft en dus overal te krijgen is."
Tenslotte wordt er op gewezen dat de dagbladen ook de nadruk leggen op het multimediale platform waarvan ze een onderdeel uitmaken.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home