Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 09, 2005

Search belangrijker dan bannering



Search advertising zal in 2010 belangrijker zijn dan de gewone online bannering. Het onderzoeksbureau JupiterResearch stelt dat gesponsorde zoekresultaten met twaalf procent per jaar groeien.

"De online reclameverkoop zal tegen het einde van dit decennium verdubbeld zijn tot 18,9 miljard dollar per jaar," aldus het rapport. "Eind vorig jaar was dat 9,3 miljard dollar."

In de evolutie van online reclame zullen betaalde zoekopdrachten volgens JupiterResearch met meer dan twaalf procent per jaar stijgen. De traditionele bannering zou echter blijven steken op een toename van zeven procent per jaar.

De groei van betaalde zoekopdrachten weerspiegelt volgens de onderzoekers een groeiend vertrouwen van de adverteerder in het search-medium, maar ook een groeiende verfijning van de software-technologie die reclame in het populaire internet-zoeken beter kan verweven.

"Er zit een enorme stuwkracht achter zoekmachine-reclame," benadrukt JR-analist Gary Stein. "Het aantal adverteerders dat van de technologie gebruik maakt om zijn producten in de markt te plaatsen, blijft groeien."

Hij stelt bovendien dat de markt ook veel efficiënter wordt. "Zoekmachines slagen er steeds beter in om geld te genereren uit hun zoekresultaten," aldus Stein.

Zoekmachine-marketing is volgens JupiterResearch echter slechts één element dat de groei van de online reclame stimuleert. "De online annonce-markt zou met ongeveer tien procent groeien en in 2010 een omzet van 4,1 miljard dollar vertegenwoordiger," voorspelt het bureau.

Voor adverteerders is het volgens de onderzoekers ook een voordeel dat steeds meer gezinnen over een continue breedband-verbinding beschikken. "Dat geeft de mogelijkheid om met rich media of streaming media te werken," stellen ze.

Rich media-reclame gebruiken audio, video en andere interactieve effecten om de kijker aan te trekken. Door streaming media hoeft de internaut het fragment niet eerst te downloaden, maar kan hij het onmiddellijk op het internet bekijken of beluisteren.

De investeringen in rich media zouden jaarlijks met 25 procent groeien, om in 2010 een omzet van 3,5 miljard dollar te bereiken. Streaming media zou een groei kennen van 30 procent en op het einde van dit decennium uitkomen op een omzet van 943 miljoen dollar.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home