Spelen met God
Vele videogames hebben een bijzonder gewelddadig karakter. Maar in de Verenigde Staten willen christelijk ondernemer religieuze spelletjes op de markt brengen. Zij hopen dat de games dezelfde weg opgaan als de christelijke rockmuziek, die vandaag een belangrijke niche vormt van de muziekindustrie.
"Tom Bean, directeur van Digital Praise, stelt dat er een alternatief nodig is voor de grote massa aan gewelddadige videogames," stipt NBC-journaliste Jennifer London aan. "Gezinnen zijn op zoek naar plezierige en ontspannende games die een positief beeld weerspiegelen."
Digital Praise is volgens London één van de marktleiders in de groeiende sector van christelijk-geïnspireerde videogames. "Zij vinden dat de meerderheid van de aangeboden games teveel het kwade en niet genoeg het goede vertegenwoordigen," voert ze aan.
Daarbij wordt steevast verwezen naar 'Grand Theft Auto: San Andreas'. Het game was in de Verenigde Staten in eerste instantie bedoeld voor spelers vanaf 17 jaar, maar toen ontdekt werd dat er seksscènes in het spel verborgen waren, werd het spel alleen toegelaten op de markt voor volwassenen.
"Het is moeilijk om gepaste games te vinden," benadrukte Bean. "Zelfs games die zogezegd geschikt zijn voor iedereen, zijn heel dikwijls niet echt gepast voor kinderen." Maar Jennifer London stelt dat de markt voor christelijke videogames nog altijd bijzonder klein is. "Bean geeft toe dat het over minder dan één procent van de markt gaat."
Op dit ogenblik worden christelijke videogames hoofdzakelijk verkocht in christelijke boekhandels, maar de producenten willen een doorbraak forceren op de massamarkt. "Dat was het belangrijkste onderwerp van de vierde editie van de jaarlijkse Christian Game Developers Conference," merkt ze op.
Volgens producent Kathy Bucklin van Crave Entertainment staat de sector indedaad dicht bij de doorbraak op de grote markt, dankzij het ontwerpen van christelijke titels voor populaire gameconsoles, zoals Playstation en Xbox. Ze vergelijkt de niche met de christelijke muziekmarkt. "Dat is immers een belangrijke sector van de muziekindustrie geworden en verkoopt in de Verenigde Staten op dit ogenblik 43 miljoen albums per jaar," aldus Bucklin. Ze voegt er aan toe dat ook de christelijke rockmuziek niet onmiddellijk een succes was. "Maar nu is de sector helemaal aanvaard," meent ze. "Ik denk dat christelijke videogames dezelfde weg opgaan."
Jennifer London stelt echter dat de producenten voor een dubbele uitdaging staan. "In de eerste plaats moeten de games leuk zijn, actie en avontuur hebben," merkt ze op. "Bovendien moeten ze in staat zijn om visueel te concurreren met de populaire games uit de massamarkt."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home