Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 08, 2005

Kwaliteit elektronica gaat achteruit



De kwaliteit van de entertainment-elektronica is niet wat de consument ervan verwacht. Uit een Duits onderzoek blijkt dat vooral dvd-spelers geregeld defect blijken te zijn. Maar ook andere toestellen laten dikwijls te wensen over, terwijl de fabrikant zich stugger zou opstellen tegen klachten.

"Vooral dvd-spelers vertonen dikwijls tekortkomingen," concludeert een onderzoek van het software-bedrijf UGS. "Dit jaar ging 260.000 dvd-toestellen defect over de toonbank. Dat is 3,8 procent van de 7,2 miljoen exemplaren die verkocht werden."

Maar ook plasma-televisietoestellen (3,52 procent), MP3-spelers (3,47 procent), dvd-recorders (3,44 procent) en LCD-televisietoestellen (3,13 procent) scoren hoog op het klachtenlijstje van de consument.

Ofwel werken de toestellen na het uitpakken niet degelijk ofwel beginnen ze kort daarna defecten te vertonen. Hifi-systemen, spelconsoles en klassieke televisie-apparaten zijn volgens de onderzoekers betrouwbaarder. Daarvan vertoont slechts één op veertig toestellen een defect.

"De kwaliteit van de toestellen wordt steeds meer opgeofferd aan de prijzenoorlog," benadrukt Hans-Joachim Ziemer, woordvoerder van UGS. "Maar ook moet er met een vinger gewezen worden met een onvoldoende coördinatie bij de ontwikkeling en productie van de apparaten."

Daarbij stelt Ziemer dat elk product bestaat uit talrijke componenten die ook gedeeltlijk in veel verschillende landen worden ontwikkeld. "Indien zij niet perfect op elkaar afgestemd zijn omdat bij één van die toeleveranciers gedetailleerde informatie ontbreekt, zullen er onvermijdelijk functiestoornissen optreden," voert hij aan. "Die toeleveranciers moeten dan ook constant van de actuele informatie voorzien worden."

Volgens de helft van de verkopers is het aantal klachten de jongste drie jaar - soms duidelijk - gestegen. Slechts veertien procent van de ondervraagden had het over een afname van de klachten, terwijl 38 procent opmerkte geen veranderingen vastgesteld te hebben.

De producenten zijn volgens de verkopers ook steeds minder toegeeflijk tegenover klachten van de consument. Een overgrote meerderheid van 71 procent had het over een stuggere houding van de producent. Slechts in 7 procent van de gevallen werd gewag gemaakt over een soepeler opstelling van de fabrikant.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home