Romeinse kasseien tot verdwijnen gedoemd?
Het stadscentrum van Rome dreigt in de toekomst een heel ander uitzicht te krijgen. Een groot gedeelte van de Romeinse straten zouden immers van een laagje asfalt worden voorzien, waardoor de eeuwenoude straatstenen uit het typische stadsbeeld zouden verdwijnen. Deze zware ingreep blijkt echter nodig om de historische monumenten te beschermen.
"De volgende weken wil het stadsbestuur de Via Delle Botteghe Oscure, één van de grote Romeinse verkeersaders, van een asfaltlaag voorzien," benadrukt het persbureau Associated Press. "Dat geldt ook voor een gedeelte van de straten op de oevers van de Tiber. Dat vormt onderdeel van een groter plan om straatstenen voortaan alleen nog voor te behouden voor voetgangerszones."
Straatstenen zijn bijzonder duur om te vervangen, maar het gedaver door passerende auto's en bussen zou ook een bedreiging betekenen voor de monumenten en paleizen langsheen de straten de Romeinse straten. "De plannen zorgen echter voor een enorme controverse," aldus Associated Press. "Scooters klagen over de putten, maar zijn anderzijds sentimenteel betrokken bij de pittoreske stenen."
De Romeinse burgemeester Walter Veltroni beloofde wel dat de stenen op de Piazza Venezia, het grote plein in het historische hart van de stad, onaangeroerd zouden blijven. Maar er zouden in Rome nog welgeteld acht stratenmakers zijn die de vaardigheid hebben om de stenen te kunnen leggen. Bovendien wordt de voorraad beschikbare stenen steeds kleiner, want de laatste producenten sloten enkele jaren geleden hun deuren.
De stenen werden vervaardigd uit restanten van vulkanisch gesteente uit de heuvels rond Rome. Gebruikte stenen worden wel gerecycleerd, maar het Romeinse stadsbestuur is toch al moeten overgaan op de invoer van industrieel vervaardigde stenen uit China. Maar dat experiment werd stopgezet omdat de kwaliteit van de Chinese stenen te wensen overliet.
Het Italiaanse ministerie van cultuur stelt bovendien dat de vibraties door het verkeer enkele van de grote renaissance-paleizen in het centrum van de stad hebben beschadigd. Bovendien werden kleine scheuren veroorzaakt in de fresco's die in die paleizen zijn te vinden. "Het is moeilijk een evenwicht te vinden tussen de bescherming van het stedelijk landschap en de historische monumenten," wordt er daar opgemerkt. "Maar monumentenbescherming moet voorrang genieten."
"De volgende weken wil het stadsbestuur de Via Delle Botteghe Oscure, één van de grote Romeinse verkeersaders, van een asfaltlaag voorzien," benadrukt het persbureau Associated Press. "Dat geldt ook voor een gedeelte van de straten op de oevers van de Tiber. Dat vormt onderdeel van een groter plan om straatstenen voortaan alleen nog voor te behouden voor voetgangerszones."
Straatstenen zijn bijzonder duur om te vervangen, maar het gedaver door passerende auto's en bussen zou ook een bedreiging betekenen voor de monumenten en paleizen langsheen de straten de Romeinse straten. "De plannen zorgen echter voor een enorme controverse," aldus Associated Press. "Scooters klagen over de putten, maar zijn anderzijds sentimenteel betrokken bij de pittoreske stenen."
De Romeinse burgemeester Walter Veltroni beloofde wel dat de stenen op de Piazza Venezia, het grote plein in het historische hart van de stad, onaangeroerd zouden blijven. Maar er zouden in Rome nog welgeteld acht stratenmakers zijn die de vaardigheid hebben om de stenen te kunnen leggen. Bovendien wordt de voorraad beschikbare stenen steeds kleiner, want de laatste producenten sloten enkele jaren geleden hun deuren.
De stenen werden vervaardigd uit restanten van vulkanisch gesteente uit de heuvels rond Rome. Gebruikte stenen worden wel gerecycleerd, maar het Romeinse stadsbestuur is toch al moeten overgaan op de invoer van industrieel vervaardigde stenen uit China. Maar dat experiment werd stopgezet omdat de kwaliteit van de Chinese stenen te wensen overliet.
Het Italiaanse ministerie van cultuur stelt bovendien dat de vibraties door het verkeer enkele van de grote renaissance-paleizen in het centrum van de stad hebben beschadigd. Bovendien werden kleine scheuren veroorzaakt in de fresco's die in die paleizen zijn te vinden. "Het is moeilijk een evenwicht te vinden tussen de bescherming van het stedelijk landschap en de historische monumenten," wordt er daar opgemerkt. "Maar monumentenbescherming moet voorrang genieten."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home