Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, January 02, 2012

Succes van betaalmuur voor media moet worden gerelativeerd

De mediasector voert vaak aan dat het voorbije jaar bewezen werd dat betaalmuren daadwerkelijk resultaten opleveren en voor nieuwsbedrijven een model kunnen vormen om winstgevende activiteiten op te zetten, maar die beweringen moeten worden gerelativeerd. Dat merkt het webmagazine Gigaom.com op. Opgemerkt wordt dat het succes van de betaalmuren niet veralgemeend mag worden en in ieder geval een aantal cruciale nadelen blijken in te houden.

"Onder meer The New York Times benadrukt dat zijn betaalmuur een groot succes is geworden," voert analist Bobbie Johnson aan in Gigaom.com. "Maar het valt nog af te wachten of daaruit voor de hele sector een model kan worden afgeleid. Er moeten de gepaste conclusies getrokken worden uit die succesverhalen." Johnson wijst erop dat niet elk medium een even sterke merknaam heeft als The New York Times om lezers aan te zetten om te betalen voor toegang tot het online platform, terwijl andere succesverhalen konden terugvallen op een inhoudelijk of geografisch quasi monopolie.

"Bovendien blijven ook de primeurs achter de betaalmuur verborgen en wordt aan concurrenten de mogelijkheid geboden om de vruchten van het werk te plukken," merkt Johnson nog op, verwijzend naar een recent verhaal in de betalende The Times over een iPad-applicatie voor de Britse premier David Cameron. Het verhaal werd door concurrent The Telegraph overgenomen en op het internet verspreid. Daardoor werd op talloze andere websites naar The Telegraph verwezen als oorsprong van het verhaal.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home