Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, June 26, 2011

Marketeers lijken blind voor evoluties consument

De consument veroudert en verstedelijkt, maar toch blijken marketeers zich van die veranderingen weinig bewust te zijn. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Boston Consulting Group. Michael Silverstein, partner bij Boston Consulting Group, noemt die vaststelling verbijsteren, zeker wanneer men er rekening mee houdt dat vijftigplussers aan boodschappen even veel uitgeven dan jongere generaties en ook de verstedelijking voor grondige verschuivingen zorgt.

"Oudere consumenten hebben een groter vertrouwen," merkt Michael Silverstein, partner bij Boston Consulting Group, op tegenover het magazine Marketing Daily. "Bij vijfenvijftigplussers zegt 38 procent zich zorgen te maken over de toekomst, terwijl dat niveau bij de gemiddelde bevolking op 52 procent ligt. Er is bij de vijftigplussers echter ook een verschil tussen de welgestelde consumenten en hun minder fortuinlijke landgenoten. Welgestelde consumenten met een uitgebalanceerd budget kijken met vertrouwen naar de volgende dertig of veertig jaar."

Die welgestelde groep omvat tussen 20 procent tot 25 procent van de vijfenvijftigplussers. "Er is echter ook een derde groep die zich tussen de welgestelden en minder fortuinlijken bevindt," voert Silverstein aan. "Deze groep heeft gezien wat er is gebeurd met de beurzen, het vastgoed en de arbeidsmarkt en voelen zich daardoor gedestabiliseerd. "Deze drie verschillende groepen hebben elk hun specifieke behoeftes, maar slechts weinig bedrijven probeert een echte conversatie aan te gaan met deze consumenten."

Silverstein merkt op dat oudere consumenten er vaker voor kiezen om in de stad te blijven wonen in plaats van naar gepensioneerden-gemeenschappen te verhuizen. "Dit zijn andere consumenten," merkt Silverstein op. "Deze groep gaat niet zo vaak op café of naar de bioscoop, maar houdt er wel van om thuis te koken. Deze bevolkingscategorie weet ook bijzonder veel over wijn en heeft steeds meer tijd om nieuw dingen aan te leren. Bovendien is deze groep heel gepassioneerd door zijn hobby en heeft een kijk op de wereld. Die evolutie gebeurt onder de neus van de marketeers."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home