Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, February 20, 2011

Amerikaanse retailsector verwacht 4,4 procent groei

De Amerikaanse retail zal dit jaar wellicht een groei kennen van 4 procent. Dat is de conclusie van een rapport van de Amerikaanse National Retail Federation (NRF). Die relatief optimistische vooruitzichten volgens op zeven groeimaanden op rij en beter dan verwachte eindejaarsverkopen. Er wordt echter aan toegevoegd dat kleine bedrijven terughoudend blijven met aanwervingen en de consument mogelijk geconfronteerd zou worden met hogere energiekosten, waardoor er vragen blijven over de snelheid en sterkte van het herstel van de retailsector.

"De Amerikaanse economie lijkt opnieuw een beetje onder stoom te komen," stipt Matthew Shay, chief executive van de National Retail Federation, op. "Dat herstel zal uiteindelijk echter in belangrijke mate afhangen van het politieke beleid. Wanneer het Amerikaanse Congres zich buigt over de reductie van het budgettekort en belastingshervormingen, is het noodzakelijk dat aangestuurd wordt op maatregelen die de werkgelegenheid, consumptie en bedrijfsinvesteringen ondersteunen."

In het rapport van de Amerikaanse retailorganisatie wordt opgemerkt dat de consument opnieuw de bereidheid toont om te besteden, maar er wordt aan toegevoegd dat de inflatie door de stijgende grondstoffenprijzen en de blijvend hoge werkloosheid belangrijke hinderpalen voor de economische groei zouden kunnen worden. De Amerikaanse retailers lieten de voorbije maanden de beste eindejaarsverkopen in zes jaar tijd optekenen. Daarbij werd een groei met 5,7 procent opgetekend tegenover het jaar voordien. Voordien was er gewag gemaakt van een groei met 3,3 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home