Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, October 12, 2010

Koffieproducenten moeten mikken op jongere consument

Koffieproducenten zullen zich moeten richten op de jongere consumenten om de stagnerende omzet op te drijven en ervoor te zorgen dat de sector ook in de toekomst op een sterke markt zou kunnen rekenen. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Mintel. De onderzoekers merken daarbij op dat twee op drie Amerikanen elke dag koffie drinken. In de leeftijdscategorie tussen achttien en vierentwintig behoort koffie daarentegen slechts bij 27 procent tot de dagelijkse geplogenheden. Indien de koffieproducenten op dat vlak niet voor een ommekeer kunnen zorgen, komt volgens Mintel de groei van de sector op lange termijn in het gedrang.

Volgens Mintel heeft de tanende populariteit van koffie onder meer te maken met de vrees dat koffie niet gezond zou zijn. Bij jongeren zijn er iets meer gezondheidsbezwaren tegen koffie dan bij vijfenvijftigplussers. Toch geeft 40 procent van de jongeren toe ervan overtuigd te zijn dat koffie de concentratie verbetert. "De koffieproducenten moeten dan ook inspanningen doen om de jongeren duidelijk een verschil te laten doordringen tussen koffie en energiedranken," voeren de onderzoekers aan. Er wordt aan toegevoegd dat jongere consumenten ook sneller geneigd zijn om koffie op café te drinken in plaats van thuis. Dat betekent voor koffiemarketeers volgens Mintel een bijkomende hinderpaal.

Mintel voegt er aan toe dat de koffiefabrikanten dan ook producten zouden moeten ontwikkelen die op de café-dranken lijken, maar gemakkelijk thuis of op café kunnen worden bereid. De onderzoekers merken verder op dat ook op het gebied van smaak duidelijk een verschil kan worden opgetekend tussen de verschillende leeftijdscategorieën. In de groep tussen vijfenveertig en vierenvijftig jaar zegt 53 procent de voorkeur te hebben voor de echte koffiesmaak. In die leeftijdsgroep heeft slechts 23 procent een voorkeur voor de toevoeging van zoetstoffen. Bij de jonge consumenten geeft daarentegen 40 procent een voorkeur te hebben voor koffie met toegevoegde zoetstoffen. In die leeftijdscategorie geeft slechts 28 procent de voorkeur aan de smaak van echte koffie.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home