Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 29, 2005

Hoge prijsniche tegen Chinese concurrentie


Ondanks de zware druk van de Chinese textielsector, blijven er voor de westerse producenten nog voldoende kansen. Dat stelt Mattia Cambi, topman van het Italiaanse textielbedrijf SG3. Het geheim daarbij is volgens hem specialisatie en kwaliteit, waar een goedkope productie niet nodig is.

SG3 is gevestigd in Modena en maakt designer-onderkledij voor vrouwen. "Dat is een product dat de Chinezen niet gemakkelijk kunnen kopiƫren aan een lagere kost," merkt Mattia Cambi op tegenover de BBC. "Ons klantenbestand bestaat uit modebewuste vrouwen tussen 25 en 40 jaar oud die heel goed weten wat ze willen dragen. Dikwijls wordt deze kledij gekocht voor speciale gelegenheden."

Het geheim van SG3 is dat het Italiaanse bedrijf zich gericht heeft op een markt waar klanten nog altijd meer belang hechten aan kwaliteit en mode dan aan prijs. Het bedrijf bestaat veertig jaar en heeft zich altijd op het duurdere marktsegment gericht, hoewel het tot vijftien jaar geleden vooral werkte als leverancier van winkelketens en supermarkten.

Die markt is echter verdwenen, want die is ingenomen door de grote producenten en ook steeds meer lage loonlanden, waar dit type producten aan veel lagere prijzen kan gemaakt worden dan SG3 ooit zou kunnen. Om te overleven heeft het bedrijf een aantal eigen merken in het leven geroepen en is het nog verder naar het duurdere marktsegment opgeschoven.

De producten worden nu verkocht onder het label 'Mediterranea' en het bedrijf heeft amper twaalf medewerkers, maar Cambi stelt dat een kleine omvang ook soms voordelen heeft. "We hebben niet de financiƫle draagkracht om te investeren in het bouwen van een merknaam," vertelde hij. "Maar we kunnen ons bijvoorbeeld wel heel snel aanpassen aan de vraag van de markt."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home