Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 29, 2005

Besteldiensten zien China als prioriteit


Besteldiensten mogen op de Chinese markt de volgende jaren een grote groei verwachten. Dat is althans de mening van DHL, dat zijn eigen aandeel in China op korte termijn jaarlijks met 35 tot 45 procent ziet groeien. Daarmee wil de marktleider voorblijven op de concurrenten, die ook grote investeringsplannen hebben in China.

Jerry Hsu, DHL-topman voor China en Korea, benadrukt dat de Chinese markt van het luchtvervoer de volgende jaren wellicht telkens met 30 tot 35 procent zal stijgen. Maar zelf denkt DHL, dochter van Deutsche Post, op die markt een nog grotere groei te kunnen realiseren.

DHL voorspelt dit jaar zijn omzet op de Chinese markt met meer dan 50 procent te zullen verhogen. Vorig jaar kende de besteldienst er al een groei van 50 tot 60 procent. Het bedrijf wil ook de volgende jaren een hoog groeiritme blijven voeren, zodat het markleider kan blijven in deze veelbelovende sector.

Maar ook FedEx en UPS willen hun activiteiten op de Chinese markt gevoelig uitbreiden. De Chinese regio (China, Taiwan en Hong Kong) vertegenwoordigt voor de sector nagenoeg de helft van de Aziatische markt, die vorig jaar een waarde had van 3,4 miljard euro. Wereldwijd ligt dat bedrag op 24 miljard euro. Maar over vijf jaar zou Azië driekwart van de wereldmarkt voor zijn rekening nemen.

Met een groei van 30 tot 35 procent zal de Chinese luchtexpress-sector de volgende drie jaar wellicht drie keer zo snel groeien dan het wereldgemiddelde, dat volgens DHL op 11,2 procent geraamd wordt. DHL bezit 40 procent van die markt, die voor de sector op termijn wellicht de grootste markt van de wereld zal worden. FedEx heeft een aandeel van 12 tot 20 procent, terwijl UPS de derde grootste zou zijn met 10 procent.

De voorbije drie jaar heeft DHL in China 273 miljoen dollar geïnvesteerd en het bedrijf sluit niet uit dat er een aantal kleinere locale spelers zouden overgenomen worden. Maar ook FedEx zal zijn Aziatisch hoofdkwartier van de Filippijnen overbrengen naar de Chinese luchthaven van Guangzhou Baiyun, waar 150 miljoen dollar wordt geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur. UPS wil zich tegen 2007 in Shanghai vestigen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home