Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 17, 2005

Minder bio voor Belgische gezinnen


In 2004 daalde de omzet van bioproducten in België met 7,8 procent naar 197 miljoen euro. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK Benelux. Het aandeel van bioproducten in het gezinsbudget daalde van 2,2 procent in 2002 tot 1,5 procent vorig jaar. Daarbij valt op dat vooral de speciaalzaken minder verkopen.

"De verkoop van biologische producten kende een onnatuurlijk forse stijging in de piekperiode 2001 en 2002," aldus de onderzoekers. "De consument was zijn vertrouwen in de traditionele producten verloren en greep gretig naar de bioproducten. Sinds 2003 is de verkoop van verse bioproducten echter gekelderd. Toen kochten de Belgen een kwart minder biologisch geteelde voedingswaren."

Het onderzoek stelt verder dat 56 procent van de bioproducten in warenhuizen werden gekocht, 6 procent meer dan in 2003. De speciaalzaken zagen hun aandeel dalen van 30 naar 23 procent. "Biologische producten slaan blijkbaar beter aan als ze tot het algemene aanbod van een warenhuis behoren," aldus de onderzoekers.

Een woordvoerder van de supermarktketen Carrefour stelde dat niet iedereen gemiddeld 15 procent meer wil betalen voor bioproducten. "Daarnaast deden de traditionele eetwaren ook inspanningen op het vlak van de traceerbaarheid van de voedselproductie," aldus Carrefour. "Het risico voor de klant is beperkt. de consument ziet dan ook het voordeel niet van de duurdere bioproducten."

De matige interesse van de consument heeft ook zijn weerslag op de productie. Het aantal biologische landbouwbedrijven in België is voor de derde keer op rij gedaald. Vergeleken met 2002 is de oppervlakte met bijna 20 procent gekrompen. Toch zijn er lichtpunten. Zo wordt meer biofruit geteeld en is er ook een stijging van gewassen als maïs, klaver en tarwe. Deze
toename kon echter de daling van de biologische groenten niet compenseren. Er is ook minder biologisch grasland.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home