Twintig jaar glazen plafond
Het glazen plafond dook twintig jaar geleden voor het eerst in de media op, maar twee decennia later is het probleem nog even actueel. Dat schrijft het magazine The Economist. Vrouwen hebben het immers nog altijd bijzonder moeilijk om door te breken tot de top van het bedrijfsleven.
Het was The Wall Street Journal die de term twintig jaar geleden introduceerde. Maar ook nu zijn vrouwen in de top van het bedrijfsleven eerder een zeldzaamheid. "Een speciale commissie van de Amerikaanse regering, de Glass Ceiling Commission, becijferde dat vrouwen 46,5 procent van de Amerikaanse arbeidskrachten vertegenwoordigen, maar slechts 8 procent van de topposities bezetten," aldus The Economist. Ook krijgen vrouwen nog altijd minder betaald dan hun mannelijke collega`s en komen niet verder dan 72 procent van de verdiensten van de man.
"Deze cijfers veranderen - ook in andere landen - nauwelijks," voert The Economist aan. Noorwegen, wereldwijd koploper in vrouwen op directieniveau, heeft echter wettelijk vastgelegd dat elk bedrijf vanaf volgend jaar minstens twee vrouwen moet hebben in het bestuur. In Groot-Brittannie wil de organisatie Women Directors on Boards (WDOB) flexiber werkuren voor vrouwen. Daarnaast is de organisatie een mentorprogramma voor topvrouwen gestart.
"Ook moeten meer vrouwen in subcommissies plaatsnemen die voor bestuursaanstellingen zorgen en headhunter worden," steltCatalyst, een Amerikaanse organisatie voor gelijke kansen voor vrouwen. "Zodoende worden er weer meer vrouwen benoemd die weer meer vrouwen benoemen."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home