Economie in de media
De Oekraïense regering overweegt weer bewoning toe te staan in een deel van de zogeheten 'dode zone' rond de resten van de kerncentrale van Tsjernobyl. Nu nog is een zone van 30 kilometer rond het rampterrein verboden terrein. Een reactor van de kerncentrale explodeerde in april 1986. Het was de ergste nucleaire ramp uit de geschiedenis. Sindsdien mag in een gebied van 2600 vierkante kilometer rond de centrale niemand komen vanwege de straling. De Oekraïense Staatscommissie voor Nucleaire Regelgeving, die verantwoordelijk is voor de gesloten zone, is een studie begonnen naar het beperken van de 30 kilometerzone tot 10 kilometer. "De straling neemt veel sneller af dan vooraf was aangenomen," aldus Elena Mikolaisjioek van de commissie. "Het is zelfs mogelijk dat sommige gebieden opengesteld worden voor landbouw en zelfs voor menselijke bewoning." Ze voegde eraan toe dat er nog geen besluit is genomen en dat de regering uiteindelijk een besluit moet nemen over de beperking van de dode zone.
De leeuwen in een safaripark in het noorden van Engeland tonen een ongewone belangstelling voor Smarts. Mogelijk beschouwen de roofkatten de compacte auto als een geschikte prooi. Volgens de directie van Knowsley Safari Park bij Liverpool kunnen bezoekers de roofdieren normaal gesproken met hun auto veilig naderen. De dieren zijn daaraan gewend. Alleen wie in een Smart het park binnenrijdt, kan rekenen op meer dan gemiddelde interesse van de leeuwen. Directeur David Ross benadrukt dat nog geen enkele leeuw het heeft gewaagd daadwerkelijk zijn tanden in een Smart te zetten. Daarom wordt ook niet overwogen om de tweezitters uit het park te weren. Wel worden ze extra scherp in de gaten gehouden, voor het geval een hongerige leeuw wél toehapt.
De Iraakse economie heeft vorig jaar dankzij de olieproductie een forse groei doorgemaakt van 50 procent. Dit jaar echter blijft de groei steken op 3,7 procent. Om verdere expansie mogelijk te maken moet de veiligheid in het land verbeteren en moet Irak politieke hervormingen doorzetten. Dat is de strekking van een rapport dat het Internationaal Monetair Fonds dinsdag naar buiten heeft gebracht. Het is voor het eerst in 25 jaar dat het IMF de economie van Irak, dat jarenlang door oorlog is verscheurd, tegen het licht houdt. Het IMF onderstreepte dinsdag het belang van een nieuwe grondwet. Volgens een van de auteurs van de rapportage kan de grondwet de politieke en economische ontwikkeling van Irak bespoedigen. De nieuwe grondwet is er nog steeds niet en het Iraakse parlement probeert nu hier op 22 augustus een akkoord over te hebben. Ook op andere terreinen moet de wederopbouw gestalte krijgen, zoals in de infrastructuur, sociale voorzieningen, de financiële sector en armoedebestrijding. Maar dat kan alleen als aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan. Door het gebrek aan veiligheid, stroomtekorten en slechte infrastructuur blijven de particuliere investeerders terughoudend. Eind vorig jaar verstrekte het IMF een noodkrediet van 436 miljoen dollar voor de wederopbouw van de economie. Om voor meer hulp in aanmerking te komen, moeten de Iraakse autoriteiten eerst orde op zaken stellen.
Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht in 2010 ruim 7 procent meer over te slaan dan was geraamd. In de bijgestelde verwachting rekent het bedrijf vooral op meer aard- en palmolie. Daarnaast hoopt de haven tegen die tijd te beschikken over twee of meer ontvangstterminals voor vloeibaar aardgas. De containeroverslag valt naar verwachting 10 procent groter uit dan in de prognoses van 1995. Dat zei president-directeur Hans Smits dinsdag tijdens een toelichting op het afgelopen halfjaar. De overslag van uit Rusland afkomstige olie groeit snel. De Rotterdamse haven profiteert van de wereldwijde opleving in containervervoer. De terugloop bij Europese hoogovens zorgt voor een daling van de aanvoer van ijzererts. Er zijn drie plekken aangewezen waar terminals voor vloeibaar aardgas (LNG) kunnen komen. Bij de Papegaaiebek op Maasvlakte onderzoeken tankopslagbedrijf Vopak en Gasunie de haalbaarheid van een LNG-terminal. Petroplus heeft hiervoor de tegenoverliggende Kop van Beer op het oog. Als uitwijkmogelijkheden heeft het havenbedrijf de Vierde Petroleumhaven en een locatie op zee achter de hand. Met de bouw van een terminal is tussen de 300 en 400 miljoen euro gemoeid. In de terminal wordt het vloeibare gas vanuit de tanker aan land gepompt. Na omzetting in gas vindt het via pijpleidingen zijn weg naar het achterland. In de haalbaarheidsstudies wordt uitgegaan van terminals die jaarlijks elk 6 miljard kubieke meter vloeibaar aardgas verwerken. Als de vraag stijgt, kan deze capaciteit verdubbelen. Volgens het havenbedrijf vormen de LNG-terminals geen groot risico voor de omgeving.
Technologiereus IBM doneert software aan de makers van internetbrowser Firefox waardoor visueel en motorisch gehandicapten een eenvoudiger te gebruiken Firefox-browser krijgen. IBM doneert software waarmee de Firefox-makers een soort vergrootglas voor de webbrowser kunnen maken en ook technologie om webpagina's via Firefox voor te laten lezen. Met deze donatie wil IBM het gebruik van de open source browser vergroten onder gehandicapte internetgebruikers. De Firefox-programmeurs krijgen DHTML-technologie die door IBM is ontwikkeld. Deze technologie creeert als het ware een dynamische laag boven reguliere webpagina's. Speciale software stelt visueel en motorisch gehandicapten in staat samen te werken met Firefox, zodat ook zij met de open source browser kunnen surfen. Zo vermindert de IBM-technologie het aantal keer dat een gebruiker op de TAB-toets moet drukken om naar een volgende hyperlink in een pagina te surfen. De nieuwe toegankelijkheidsopties zullen in Firefox 1.5 worden verwerkt, een nog in ontwikkeling zijnde versie van de browser. Naar verwachting verschijnt versie 1.5 in het najaar.
Door de stijgende brandstofprijzen leveren steeds meer mensen de nummerplaat van hun auto in in ruil voor een gratis abonnement bij De Lijn. De dure prijzen treffen ook de werknemers met een firmawagen en een tankkaart. In juli leverden 974 automobilisten hun numerplaat in voor een abonnement op De Lijn. De maatregel geldt sinds oktober 2002. Een gezin dat de nummerplaat van zijn enige wagen inlevert, krijgt een gratis busabonnement voor alle gezinsleden. De nummerplaat van de tweede gezinswagen levert één gratis abonnement op. De teller staat ondertussen op 29.146. Bedrijven zoeken oplossingen om de meerkost van brandstof op te vangen. Ze herschrijven de spelregels voor het gebruik van de firmawagen of belonen werknemers die een auto met een lichtere motor kiezen.
Eén op acht Belgische kinderen - 13,2 procent namelijk - groeit op in een gezin waarin niemand werkt. Dat blijkt uit een sociaal rapport van de Europese Commissie. Het Europese gemiddelde ligt lager, op 9,9 procent. "Dit hoge cijfer is verontrustend", zegt socioloog Ignace Glorieux van de Vrije Universiteit Brussel. Glorieux vreest dat deze kinderen later zelf ook in de werkloosheid terecht zullen komen. "In het algemeen hebben kinderen met werkloze ouders het moeilijker op studiegebied. Waardoor het risico groter is dat zij ook werkloos worden", aldus Glorieux. Los van de financiële kant van de zaak kan dit fenomeen volgens de socioloog ook een serieus probleem vormen op het gebied van zelfwaardering en vertrouwen in mensen, instellingen en de maatschappij in zijn geheel. Uit het rapport van de Europese Commissie blijkt voorts dat België 3,9 procent meer laaggeschoolden tussen 25 en 65 jaar heeft dan het Europese gemiddelde van 32,5 procent. Volgens Glorieux komt dat omdat heel wat 55-plussers geen diploma middelbaar onderwijs hebben.
Economische groei en lage werkloosheidscijfers zorgen ervoor dat Australië wereldwijd dringend op zoek gaat naar vaklui. De regering in Canberra gaf dinsdag het startschot voor de grootste recruteringsactie in een halve eeuw. De recruteringsactie zal enkele Europese hoofdsteden aandoen, maar ook India, de Verenigde Staten en Azië. Het is de bedoeling 20.000 verse arbeidskrachten naar Australië te lokken. Er wordt gezocht naar zowel verpleegkundigen, loodgieters als kappers. In Australië is de werkloosheidsgraad gezakt tot 5 pct, de laagste stand sinds 28 jaar. De economie groeit er al 14 jaar ononderbroken.
De Franse regering is van plan de extra belastinginkomsten die als gevolg van de hoge olieprijzen in de staatskas verdwijnen, weer aan de consument terug te geven. Dat heeft premier Dominique de Villepin dinsdag bekendgemaakt. Omdat de olieprijzen volgens de Fransen de komende jaren hoog zullen blijven, gaat de regering een commissie in het leven roepen die zal onderzoeken hoeveel extra inkomsten de hoge olieprijzen de regering precies opleveren. "Als er meer geld binnenkomt dan gepland, zal dat bedrag worden gebruikt om hen te compenseren die het meest onder de hoge olieprijzen te lijden hebben", aldus De Villepin. Het zal dan voornamelijk gaan om vrachtwagen- en taxichauffeurs, boeren en vissers.
De vakantiemaanden waren voor Kinepolis tot nu toe goed door het slechte weer en een goed filmaanbod. Dat zegt Myriam Dassonville, woordvoerster van Kinepolis. Dassonville wil wel geen vergelijkingen maken met andere jaren. "Vorig jaar waren de eerste 8 maanden heel goed. In de zomer had je publiekstrekkers zoals Harry Potter, Shrek2 en Spiderman2. Het najaar was toen minder goed. We verwachten nu een meer klassiek filmjaar met een sterk slot. Dit jaar viel de eerste jaarhelft tegen maar de vakantiemaanden waren goed. Het weer viel tegen, zoals de afgelopen weekends. Films als 'Mr and Mrs Smith' doen het prima aan de kassa en er zijn heel wat kinder- en gezinsfilms", aldus Dassonville. De wegenwerken op de ring rond Antwerpen wegen nog altijd op Metropolis. De Antwerpenaars weten de weg wel te vinden maar vooral vanuit Nederland komen er minder bezoekers. "We merken wel dat, als het weer minder goed is en het zijn goede films, de mensen toch de weg weten te vinden", zegt Dassonville.
Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS gaat tot 10 procent van het kapitaal van de Russische vliegtuigbouwer Irkut overnemen. De officiële overnamepapieren werden dinsdag door beide bedrijven ondertekend in Moskou. EADS betaalt 50 miljoen euro voor zijn participatie. Irkut heeft fabrieken in het Siberische Irkoetsk. Het bedrijf maakt er al sinds 2003 rompstukken en landingsgestellen voor Airbus, het belangrijkste filiaal van EADS. Tegelijk hebben EADS en Irkut ook een joint venture opgericht, met een kapitaalverdeling van respectievelijk 30 en 70 procent. Die gezamenlijke dochteronderneming, "EADS Irkut Seaplane", zou het op de markt brengen van het amfibievliegtuig Be-200 een extra impuls moeten geven. Volgens de Russische minister van Industrie en Energie, Viktor Khristenko, kan de samenwerking tussen EADS en Irkut nog verder uitbreiden, meer bepaald voor de productie van de A-310 en A-320.
De federale regering heft de milieuvergunning voor de bouw van een zeewindmolenpark voor de kust van Knokke op.
Die beslissing betekent zo goed als zeker het einde van het betwiste windmolenproject van Seanergy, een consortium van Electrabel en baggeraar Jan De Nul. Het consortium kreeg in 2002 de belangrijkste vergunningen voor de bouw van een windmolenpark op de Vlakte van de Raad, enkele kilometers voor de kust van Knokke. Het project zou 220 miljoen euro kosten. Begin 2003 schorstte de Raad van State de vergunningen voor het park, op verzoek van een inwoonster van Knokke. Vorige maand kwam de Raad van State terug op de schorsing. Het zag er naar uit dat Seanergy zijn molens zou kunnen bouwen. Met de opheffing van de vergunning maakt de regering opnieuw een kruis over de zeewindmolens. De regering vindt dat het project niet duurzaam is door het grote protest. Bovendien werd de Thorntonbank ingekleurd als de exclusieve plaats voor windmolens. Mogelijk spelen andere argumenten mee, zoals een weigering om het dominante Electrabel nog nieuwe productiemiddelen toe te staan.
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines, die al geruime tijd in financiële moeilijkheden verkeert, heeft er maandagavond (Amerikaanse tijd) in een rapport aan de beurswaakhond SEC voor gewaarschuwd dat ze riskeert een faillissementsaanvraag te moeten indienen. Het bedrijf moet tegen eind dit jaar 2 miljard dollar afbetalen, maar had einde juni nog slechts 1,7 miljard dollar in kas. Om de hoeveelheid liquide middelen op te krikken, heeft Delta Air Lines nu haar regionale filiaal "Atlantic Southeast Airlines" (ASA) verkocht aan concurrent SkyWest. De verkoop bracht Delta 425 miljoen dollar op en er kan voor 100 miljoen euro schulden mee worden afgelost, zo maakte de luchtvaartmaatschappij maandagavond bekend Het is niet duidelijk of Delta van plan is om nog meer activa te verkopen. In een rapport aan de Securities Exchange Commission (SEC) waarschuwt de luchtvaartmaatschappij dat ze mogelijk een faillissementsaanvraag (gerechtelijk akkoord of chapter 11 in de VS) zal indienen. Delta Air Lines heeft de laatste vier jaar al 10 miljard dollar verloren. De luchtvaartmaatschappijen in de VS hadden te lijden onder de terreuraanslagen van 11 september 2001, de concurrentie van lowcost-maatschappijen en het laatste jaar ook onder de dure kerosineprijs.
De Vlaamse minister van Energie, Kris Peeters (CD&V), wil de volledige overname van Electrabel aangrijpen om de Elia-taks af te schaffen. De regering voerde de belasting in om het inkomensverlies van de gemeenten door de liberalisering van de energiemarkt op te vangen. Met het uitkoopbod van het Franse Suez op Electrabel krijgen de gemeenten, die nog vijf procent van de aandelen van de elektriciteitsleverancier bezitten, uitzicht op een riante verkoopkans. "Een goed economisch beleid moet er ook voor zorgen dat de energieprijzen niet boven die van de buurlanden uitsteken", aldus de minister. De Elia-heffing is door de federale regering ingevoerd, maar wordt alleen in Vlaanderen toegepast. Sinds 1 juli betalen zowel particulieren als bedrijven de taks. Voor bedrijven vormt de heffing een zware extra uitgave. "Als de gemeenten nog een participatie in Electrabel zouden houden, wat kunnen ze er dan in hemelsnaam nog mee doen", vraagt Peeters zich af.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home