Londense bedrijven sceptisch over Spelen
Enkele weken geleden was Engeland nog euforisch na de toewijzing van de Olympische Spelen 2012 aan Londen, maar inmiddels begint de kritiek de kop op te steken. Zo is het bedrijfsleven niet te spreken over de plannen van de overheid om hun reclameprojecten te beperken.
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) wil beletten dat commerciële initiatieven profijt halen uit het evenement zonder dat de organisatie daar zelf een graantje kan van meepikken. Dat leidde in Groot-Brittannië tot de Olympic Bill, waarin een breed gamma aan onduldbare praktijken is opgenomen.
Die regeling zal er volgens het Institute of Practitioners in Advertising (IPA) toe leiden dat de meeste bedrijven geen enkel voordeel zullen kunnen halen uit het evenement. "Het zijn onredelijke eisen en er moeten dan ook veranderingen doorgevoerd worden," vertelde IPA-woordvoerster Marina Palomba aan BBC Sport.
Palomba gaf toe dat officiële sponsors beschermd moeten worden, maar stelde dat er een evenwicht moet zijn. "Het is helemaal niet de bedoeling om te beletten dat het Londense zakenleven bij het evenement betrokken zouden worden," aldus een woordvoerder van London 2012, de organisatoren van de Olympische Spelen in de Britse hoodstad.
Er wordt door de organisatie aan toegevoegd dat er voor de bedrijven honderden mogelijkheden zullen zijn om intiatieven te ontplooien die verband houden met de Olympische Spelen. Maar in de Olympic Bill werden maatregelen opgenomen om ambush marketing - waarbij bedrijven zich met een evenement associëren zonder officieel sponsorgeld te betalen - te beletten.
Bedrijven kunnen zich met de Olympische Spelen verbinden door het Olympic Partner Program van het IOC of locale overeenkomsten met London 2012. De bestaande wetgeving verbiedt al het gebruik van Olympische symbolen, zoals de beroemde Olympische ringen. Maar de nieuwe Olympic Bill verbiedt combinaties van een aantal woorden -games, medals, gold, 2012, sponsor en summer - in iedere vorm van reclame.
"Men zal aan de klanten zelfs niet kunnen uitnodigen om in 2012 naar Londen te komen, zonder de wet te overtreden," merkt Palomba op. "Producenten van zonnecrèmes zullen onmogelijk kunnen vertellen dat men in 2012 in Londen een bronzen tintje zal kunnen krijgen."
Zij benadrukte al bij het ministerie van cultuur, media en sport geprotesteerd te hebben. "Maar er is met geen enkele van mijn opmerkingen rekening gehouden," voert ze aan.
Palomba geeft toe dat schaamteloze ambush marketing moet bestreden worden, maar merkt op dat daartegen al afdoende wetten bestaan. "Deze nieuwe wet geeft de organisatoren onbeperkte macht," zegt ze. "Waarom zou het IOC een monopolie moeten krijgen op de termen Londen, 2012, zomer, goud, zilver en brons?"
Ze stelt dat het Londense bedrijfsleven zal moeten betalen voor het evenement, maar er geen voordeel zal kunnen uit halen. "Ze moeten doen alsof de Olympische Spelen niet bestaan," merkt ze op.
Het IOC argumenteert dat de regels nodig zijn om de investeringen van de officiële sponsors te beschermen. Een woordvoerder van het ministerie benadrukte dat de protesten veel te voorbarig zijn en dat het bedrijfsleven de volgende jaren nog gelegenheid genoeg zal krijgen om zijn visie naar voor te brengen.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home