Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 15, 2005

Internet-zeepbel weer terug?


De internet-zeepbel is weer terug. Dat is alvast de mening van John Fitzgibbon, analist bij IPO-Desktop. Aanleiding voor zijn bewering is het beursdebuut van de Chinese zoekmachine Baidu. Op de eerste beursdag ging de koers van het aandeel pijlsnel omhoog.

"Beleggers lijken de dotcom-zeepbel van 2000 alweer vergeten," schrijft de Volkskrant. "Er is opnieuw een run ontstaan op internetaandelen ontstaan. Zo schoot de koers van de Chinese zoekmachine Baidu afgelopen vrijdag bij zijn beursdebuut omhoog. De al hoge introductieprijs van Baidu bedroeg 25 dollar, maar het aandeel bereikte een piek van 151 dollar, om te sluiten op 122 dollar."

Een dergelijk fenomeen is volgens John Fitzgibbon een duidelijk bewijs van de terugkeer van de internet-zeepbel. "Op papier is Baidu nu bijna vierduizend keer de winst van vorig jaar waard," aldus nog de krant. "Het lijkt erop dat de koers van het bedrijf tot geen enkele verhouding staat tot de prestaties. Baidu`s Amerikaanse concurrenten Google en Yahoo, wereldwijd nummer 1 en twee, zijn respectievelijk 75 en 70 keer hun jaarwinst waard."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home