Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, January 23, 2012

Vele bedrijven terughoudend met extra investeringen

Over de hele wereld proberen bedrijven hun mogelijkheden uit te breiden door te investeren in technologie en digitale media, maar een aantal andere proberen vooral op hun huidige middelen te teren. Dat is de conclusie van een enquête van de consulenten AlixPartners en Economist Intelligence Unit bij meer dan vijfhonderd executives over de hele wereld. Opgemerkt wordt dat 29 procent van de ondervraagde bedrijven zijn cashreserves de voorbije drie jaar met minstens 5 procent heeft opgedreven, terwijl 20 procent gewag gemaakt van een status-quo.

De onderzoekers stelden vast dat 41 procent van de executives de diversifiëring van producten en diensten als een prioriteit naar voor schuiven. Daarbij geeft 39 procent aan te investeren in informatica, terwijl 36 procent zegt te investeren in infrastructuur en materieel en 29 procent aangeeft te willen uitbreiden naar nieuwe markten of overnames te willen realiseren. Een groep van 24 procent wil echter in eerste instantie zijn huidige financiële reserves veilig stellen.

"Door de wereldwijde economische onzekerheid en is een weinig stimulerende omgeving gecreëerd," merkt Fred Crawford, chief executive van AlixPartners, op. "In dat kader worden veel bedrijven terughoudend om meer uit te geven dan absoluut noodzakelijk is." Uit het onderzoek blijkt verder nog dat 57 procent van de ondervraagden van mening is dat de volgende drie jaar de grootste concurrentie afkomstig zal zijn uit de regio Asia-Pacific, gevolgd door Noord-Amerika (31 procent), Europa (28 procent), het Midden-Oosten (16 procent) en Latijns-Amerika (12 procent).

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home