Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, April 25, 2011

Nieuwsoverzicht

Ernstige veiligheidsgebreken bij Transocean, eigenaar en operator van grote booreilanden, hebben bijgedragen tot de grote olieramp met het platform Deepwater Horizon. Dat is de conclusie van een rapport van de Amerikaanse Coast Guard over het ongeval met het boorplatform Deepwater Horizon in april vorig jaar. Het rapport maakt gewag van verscheidene lacunes in de veiligheidsmaatregelen en stelt dat het optreden van de bemanning van Deepwater Horizon een omgekeerde impact had op de mogelijkheden om de omvang van de ramp te beperken. Elektrische apparatuur zou slecht zijn onderhouden, terwijl automatische stopprocedures zouden zijn omzeild. Ook wordt opgemerkt dat het personeel onvoldoende was opgeleid voor noodgevallen.


Waël Ghonim, de marketingdirecteur van Google in het Midden-Oosten en held van de Egyptische revolutie begin dit jaar, heeft op microblogsite Twitter aangekondigd dat hij zich terugtrekt uit het internetbedrijf. Ghonim merkte een eigen organisatie te zullen oprichten om de armoede te bestrijden en te zorgen voor een beter onderwijs in Egypte. Ghonim zegt een langdurige sabbatperiode in te zullen lassen bij Google. Ghonim kreeg bekendheid doordat hij op sociale netwerksites zoals Facebook had opgerroepen tot demonstraties tegen de Egyptische president Hosni Mubarak. Tijdens de revolte werd hij daarvoor een aantal dagen opgesloten. Ghonim werd door het magazine Time bovenaan op de lijst van de honderd meest invloedrijke mensen ter wereld.


De Zweedse autoproducent Saab is nog niet zeker dat de productie kan heropgestart worden. Eigenaar Spyker Cars heeft de toelating nodig van de Europese Investeringsbank (EIB), die eerder een noodkrediet van 400 miljoen euro heeft toegekend aan Saab, om een grote deal op poten te zetten die cash kan vrijmaken. Dat akkoord zou er echter enkel komen onder bijzonder strenge voorwaarden. Saab heeft niet voldoende financiële reserves meer om de leveranciers te kunnen betalen. De productie ligt dan ook al twee weken stil, want de leveranciers hebben geweigerd nog verder te leveren. Spyker probeert een financiële overeenkomst te sluiten met de Russische zakenman Vladimir Antonov. Die zou het vastgoed van Saab kopen en het dan weer verhuren.


De stijgende verkoop bij de Duitse autofabrikant Audi doet ook de behoefte aan personeel de hoogte inschieten. In de komende negen jaar kunnen er bij de constructeur tot 10.000 nieuwe banen gecreëerd worden. Dat heeft Rupert Stadler, topman van Audi gezegd in een interview met het tijdschrift Automotive News Europe. Stadler zei dat de groei van Audi hand in hand gaat met extra capaciteit, producten en mensen. Het afgelopen jaar had Audi wereldwijd 58.000 werknemers, maar dat moet volgens Stadler tegen het einde van het decennium oplopen tot 70.000 zijn medewerkers. Voor dit jaar zouden er alvast 2.000 aanwervingen in het vooruitzicht worden gesteld.


De Nederlandse financiële groep ABN Amro gaat zeker honderden arbeidsplaatsen schrappen, nadat eerder al bekend werd dat topman Gerrit Zalm de kosten van de bank gevoelig wil verlagen. Dat wordt door een aantal bronnen gemeld. Eerder al was een interne nota bekend geraakt memo waarin Zalm de hoge kosten problematisch noemt. In die nota repte Zalm niet over aanvullend banenverlies, maar inmiddels zou het personeel wel op de hoogte zijn gebracht van de afslanking. De Nederlandse vakbonden zeggen al met mogelijk bijkomend banenverlies rekening gehouden hebben. De samenvoeging van ABN Amro en Fortis Bank Nederland leidt al tot het verlies van 6.500 banen. Jaap Koelewijn, hoogleraar aan Nyenrode, verwacht dat duizend tot tweeduizend banen zullen verdwijnen.


De productie van Japanse autoproducenten Toyota, Nissan en Honda is tijdens de maand maart met meer dan de helft gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Reden daarvoor is de zware aardbeving die hun leveranciers in het noordoosten van Japan getroffen heeft. Bij Toyota in Japan kwam de productie op 129.491 exemplaren. Dat is 62,7 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Nissan kende een daling van 52,4 procent tot 47.590 eenheden, terwijl er bij Honda sprake was van een daling van 62,9 procent tot 34.754 voertuigen. De Japanse autofabrikanten kampen met een tekort aan onderdelen, waardoor ze verplicht zijn om het productietempo te vertragen of zelfs stil te leggen.


Nederlandse en veel Duitse garnalenvissers hebben stakingsacties aangekondigd. De vissers willen vier weken aan de wal blijven omdat het vissen hen momenteel geld kost. De vissers denken dat de prijs weer zal stijgen als de handelaren van hun voorraden af zijn. Op de veiling in Lauwersoog kregen vissers nog 1,29 euro per kilo. Dat is bijna 30 cent onder de Europese minimumprijs en 2,21 euro onder de prijs die voor een gezonde bedrijfsvoering in Nederland nodig is. Sommige vissers lieten de garnalen meteen doordraaien. Alle belangenorganisaties hebben zich volgens vissersvereniging Hulp in Nood bij de actie aangesloten. Vanuit Groningen en Friesland varen ongeveer 100 garnalenvissers op de Waddenzee.


Het Duitse concern Loewe Group heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 61,5 miljoen euro. Dat betekent een daling met 16 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf leed een verlies van 2,9 miljoen euro, tegenover een winst van 0,8 miljoen euro vorig jaar. Loewe zegt tijdens het eerste kwartaal van dit jaar nog altijd geconfronteerd te zijn met de stroomlijning van zijn televisie-productielijn en een intense prijsconcurrentie. Het concern merkt op dat de eerste periode van het jaar vooral werd getypeerd door belangrijke verkoopscampagnes van grote retailers, die daarmee de tegenvallende resultaten van de eindejaarsperiode probeerden te compenseren.


Vliegtuigconstructeur Airbus heeft de doelstellingen van zijn besparingsplan overschreden. Dat heeft Fabrice Brégier, operationeel directeur van Airbus, gezegd in een Frans kranteninterview. Het besparingsplan werd vier jaar geleden opgezet en moest 2,2 miljard euro besparingen opleveren en 5 miljard extra cash genereren. Uiteindelijk leverde het plan echter 2,5 miljard euro te besparen, terwijl er 10 miljard euro extra cash werd gegenereerd. Het besparingsplan heeft Airbus volgens Brégier toegelaten om concurrentieel te blijven. Het herstructureringsplan voorzag ook ongeveer 10.000 afvloeiingen, waarbij er uiteindelijk 7.900 banen effectief verdwenen. Vorig jaar werden alweer 2.200 mensen aangeworven en dit jaar wil Airbus 3.000 banen creëren.


De Italiaanse alliantie die het zuivelconcern Parmalat uit de handen van zijn Franse concurrent Lactalis moet houden, zal wellicht bestaan uit louter financiële partijen. Oorspronkelijk was voorzien dat de Italiaanse zuivelcoöperatie Granarolo, producent van Yomo-yoghurt, de industriële spil van de alliantie zou uitmaken, maar zou volgens een aantal bronnen onmogelijk de nodige financiële middelen kunnen opbrengen. Het staatsagentschap Cassa Depositi zou daarom enkel nog doorgaan met de banken Intesa Sanpaolo, UniCredit, Mediobanca en Banca Nazionale del Lavoro (BNL). Lactalis heeft op dit ogenblik een belang van 29 procent in Parmalat en overweegt op de algemene vergadering in juni een bod uit te brengen. Nog daarvoor zou de Italiaanse alliantie een tegenbod lanceren.


De economie in de tien Oost-Europese landen die zeven jaar geleden lid werden van de Europese Unie, zat eind vorig jaar al opnieuw op het niveau van voor de financiële crisis. Dat blijkt uit cijfers van de Wereldbank. Voor het lopende en volgende jaar wordt nog een versnelde economische groei in het vooruitzicht gesteld. Met een groei van 4,4 procent zou Roemenië daarbij de grootste toename laten optekenen, gevolgd door Bulgarije en de Baltische staten. Opgemerkt wordt dat de industrie de grootste motor van groei vormt, terwijl ook zowel de export als de consumptie zullen stijgen. Er wordt aan toegevoegd dat het vertrouwen in alle delen van de economie toeneemt. Anderzijds blijven de werkgelegenheid en de financiële sector volgens de Wereldbank knelpunten vormen.


Japan heeft een noodbudget van 33,4 miljard euro goedgekeurd om de wederopbouw na de aardbeving en tsunami in het noordoosten van het land te financieren. De totale schade van de aardbeving en de daaropvolgende tsunami wordt geraamd om ruim 200 miljard euro. Het noodbudget zal dus niet volstaan om alle schade te dekken. Het bedrag dient om de meest dringende wederopbouw te financieren. Het geld zal onder meer dienen voor het opruimen van de schade, het herstellen van straten, havens en elektriciteitsinstallaties en het bouwen van tijdelijke huisvesting. Gezinnen van wie de kostwinner is overleden door de ramp, krijgen een schadevergoeding. Ook worden bepaalde uitgaven, zoals de geplande verhoging van het kindergeld en pensioenen, geschrapt.


Indien bepaalde Europese topclubs niet op een meer verantwoordelijke manier omgaan met hun geld, moeten ze uit de Champions League worden geweerd. Dat heeft Jean-Luc Dehaene, de financiële waakhond van de Union of European Football Associations (UEFA), gezegd. Volgens de strengere financiële regels van de Europese voetbalfederatie is het niet meer toegelaten dat topclubs honderden miljoenen euro's uitgeven en op die manier hun schulden opbouwen. Volgens Dehaene kan men er ook aan denken om de clubs te verbieden nieuw gekochte spelers op te stellen als blijkt dat ze die transfers eigenlijk niet konden betalen. Dehaene merkte ook op dat de kleinere clubs wellicht minder moeite zullen hebben met de grens van maximaal 5 miljoen euro verlies.


In de havens van Vlissingen en Terneuzen - verenigd onder de koepel Zeeland Seaports - is de overslag van goederen tijdens het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 7 procent toegenomen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Hans van der Hart, directeur van Zeeland Seaports, verwacht dat de groei zich over het hele jaar verder zal doorzetten tot een recordomzet van 35 miljoen ton. De groei wordt vooral opgetekend in de droge bulk (8 procent) en stukgoed (23 procent). De overslag van ertsen en chemische producten is daarentegen gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Zeeland Seaports liet vorig jaar in totaal een volume van 33 miljoen ton optekenen. Daarmee werd een omzet van 50 miljoen euro gerealiseerd.


Op de microbloggingsite Twitter worden elke dag gemiddeld 155 miljoen boodschappen geplaatst. Dat heeft Twitter zelf bekend gemaakt. Daarmee is de trafiek op de microbloggingsite verdrievoudigd tegenover het begin van het tweede kwartaal van vorig jaar, toen van 50 miljoen tweets per dag gewag werd gemaakt. Volgens Alex Iskold, oprichter van het sociale netwerkbedrijf GetGlue, zal de volgende jaren met een constante versnelling rekening gehouden moeten worden. Iskold stelt dat de maatschappij een gigantische hoeveelheid informatie blijft produceren, waarbij volgens hem Twitter als ideaal distributiekanaal kan worden ingeschakeld.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home