Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, April 25, 2011

Duurzaamheid moet een mannelijker karakter krijgen

Duurzaamheid is overwegend een vrouwelijke karaktertrek. Dat is de conclusie van de Amerikaans onderzoek van het bureau OgilvyEarth. Uit het onderzoek blijkt dat 82 procent van de ondervraagde Amerikanen duurzaamheid vooral een vrouwelijke inslag geeft. Dat is volgens de onderzoekers één van de redenen waarom een groot gedeelte van het publiek zijn intenties op het gebied van duurzaamheid in de praktijk niet helemaal doortrekt.

"Een belangrijk gedeelte van de mannelijke bevolking situeert zich in het kamp dat duurzaamheid verwerpt, terwijl de groep van militant duurzame consumenten door vrouwen wordt gedomineerd," merken de onderzoekers op. "De respondenten geven ook zelf toe dat duurzaamheid een meer vrouwelijke karaktereigenschap is. Dat blijkt ook bij de gematigde respondenten, waar mannen toegeven zich tegen duurzame activiteiten - zoals herbruikbare draagtassen of zelfs hybride wagens - af te zetten omdat dit te vrouwelijk zou lijken."

"De marketing rond duurzaamheid is dan ook op een verkeerde basis opgebouwd," voert het webmagazine Greenbiz.com aan. "Duurzaamheid moet meer proberen in te spelen op het mannelijke ego. Onmogelijk is dat niet, want uit het onderzoek is gebleken dat een aantal mannen duurzaamheid als een persoonlijke uitdaging ervaren en het als een opdracht bestempelen om dat probleem op te lossen, waarvoor een gemiddelde man niet de knowhow of competentie heeft."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home