Enthousiasme voor outsourcing wordt minder groot
De groei in de uitbesteding van bedrijfsactiviteiten lijkt te stagneren. Ook de tevredenheid over de outsourcing loopt terug. Dit blijkt uit een Nederlands onderzoek van het adviesbureau Ernst & Young. De vooruitzichten voor outsourcing zijn volgens de onderzoekers het voorbije jaar ook behoorlijk uitgehold. Waar een jaar eerder nog werd gerekend met een groei in zowel volume als kwaliteit van uitbestede diensten, is dat optimisme volgens Ernst & Young intussen verdampt.
De uitbesteding van softwareontwikkeling en onderhoud van hardware kennen weliswaar nog een lichte stijging, maar de groei bij de callcenters - jarenlang het boegbeeld van de outsourcing - kent volgens Ernst & Young een hapering en bij marketing en communicatie is er zelfs sprake van een gevoelige terugval. De tevredenheid bij de managers over uitbesteding is volgens de onderzoekers ook teruggelopen van 68 procent naar 66 procent.
Hoewel de tevredenheid bij uitbestedingen aan de lage kant blijft, is er volgens de onderzoekers in het algemeen geen sprake van het grootschalig terugnemen van de activiteiten in eigen beheer. Die terugname is alleen te zien op het gebied van managementactiviteiten en personeelsbeleid. Bij uitbesteding is veel gericht op handhaving van de status quo. Bijna driekwart van de uitbestedingscontracten wordt immers automatische verlengd. Bedrijven zijn volgens het adviesbureau huiverig om onenigheid met hun uitbestedingspartner te krijgen.
De uitbesteding van softwareontwikkeling en onderhoud van hardware kennen weliswaar nog een lichte stijging, maar de groei bij de callcenters - jarenlang het boegbeeld van de outsourcing - kent volgens Ernst & Young een hapering en bij marketing en communicatie is er zelfs sprake van een gevoelige terugval. De tevredenheid bij de managers over uitbesteding is volgens de onderzoekers ook teruggelopen van 68 procent naar 66 procent.
Hoewel de tevredenheid bij uitbestedingen aan de lage kant blijft, is er volgens de onderzoekers in het algemeen geen sprake van het grootschalig terugnemen van de activiteiten in eigen beheer. Die terugname is alleen te zien op het gebied van managementactiviteiten en personeelsbeleid. Bij uitbesteding is veel gericht op handhaving van de status quo. Bijna driekwart van de uitbestedingscontracten wordt immers automatische verlengd. Bedrijven zijn volgens het adviesbureau huiverig om onenigheid met hun uitbestedingspartner te krijgen.
Labels: outsourcing

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home