Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, December 07, 2010

Schepen moeten betalen voor uitstoot broeikasgassen

In de toekomst zullen de havenkosten van schepen mogelijk worden bepaald door hun uitstoot van koolstofdioxide. De regering van Papoea Nieuw Guinea zou overwegen om een dergelijke tarief uit te werken en hoopt dat ook andere landen dat voorbeeld zouden volgen. The Carbon War Room, een project dat onder meer onder impuls van Richard Branson werd opgericht, heeft een online tool gelanceerd om zestigduizend commerciële schepen te klasseren volgens hun uitstoot van koolstofdioxide. De wereldwijde vloot stoot jaarlijks één gigaton koolstofdioxide uit. Dat is meer dan de totale uitstoot van een land zoals Groot-Brittannië. Opgemerkt wordt dat een verbetering van de efficiëntie in de scheepvaart tot een verlaging van de emissies met 30 procent zou kunnen leiden.

Op dit ogenblik zijn scheepsbrandstoffen niet opgenomen in de nationale uitstootniveaus, wat geleid heeft tot grote discussies over de verrekening van hun ecologische voetafdruk. "De nieuwe benadering moet bedrijven een noodzakelijk instrument bieden om te kiezen voor milieuvriendelijker vaartuigen," merkt BBC News op. "Richard Branson merkt daarbij op dat de Carbon War Room ervoor gekozen heeft om het bedrijfsleven een leidende rol te laten spelen in het reduceren van de emissies. Hij voegt er aan toe dat het project marktleiders in de sector en hun klanten zal aanzetten om betere beslissingen te maken voor hun resultaten en uiteindelijk ook voor de planeet."

De initiatiefnemers hopen dat de grote bedrijven selectief gebruik zullen maken van milieuvriendelijker maritiem transport. "We hopen dat bedrijven zoals Nike en Walmart die strategie zullen volgen," merkt Peter Boyd van de Carbon War Room op. "In de eerste plaats kunnen zij hierdoor hun milieuvriendelijk imago ondersteunen, maar ook hun bevoorradingketens beschermen." Boyd voegde er echter aan toe zich ook bijzonder aangesproken te voelen door het idee om nationale regering de aanmeerkosten van schepen te laten afhangen van hun emissies. Daarbij wordt verwezen naar de normen voor consumptiegoederen, zoals koelkasten, in de Europese Unie. Die normen zouden een positieve impact hebben gehad op de milieuprestaties van de sector.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home