Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 27, 2005

Saab breidt aanbod uit


General Motors probeert zijn financiƫle problemen gedeeltelijk op te lossen door het groot aantal verschillende modellen af te bouwen, maar de Zweedse GM-dochter Saab probeert hetzelfde te bereiken door de consument een grotere keuze te bieden en een nieuw publiek aan te spreken. In Europa zouden drie nieuwe modellen worden uitgebracht.

Saab brengt op dit ogenblik twee modellen op de markt, maar de Zweedse autoconstructeur wil dat uitbreiden tot vijf. De Saab 9-7 is al te koop in de Verenigde Staten, maar het SUV-type zou nu ook op de Europese markt gebracht worden. Dat aanbod zou aangevuld worden met de Saab 9-4, een compacter SUV-type.

Maar de Zweedse constructeur werkt ook aan een kleiner model dat de concurrentie met de VW Golf of de Opel Astra zou moeten aangaan. Dit nieuwe model zou ten laatste over vijf jaar op de markt moeten komen.

Saab zou tijdens de eerste helft van het jaar een verlies van 1,9 miljard Zweedse kronen hebben geleden. Tijdens dezelfde periode vorig jaar bleven de negatieve resultaten nog beperkt tot 763 miljoen kronen.

Saab-topman Carl-Peter Forster stelt dat het bedrijf break-even zou kunnen draaien met een verkoop van minder dan 200.000 exemplaren. Vorig jaar verkocht de constructeur 120.000 voertuigen op de Europese en Noord-Amerikaanse markt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home