Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 08, 2005

RFID te duur er zinloos?


RFID is minder veelbelovend dan de meesten denken. Dat is de stelling van een rapport van het onderzoeksbureau Gartner. Daarbij wordt er opgemerkt dat de technologie bij veel toepassingen geen zin heeft en niet leidt tot een verhoging van de snelheid of besparingen van de kosten.

"RFID-technologie wordt nog al eens gezien als de meest veelbelovende tagtechnolgie van de toekomst," merkt het onderzoeksbureau Gartner op. "Maar de verwachtingen rondom de technologie moeten op hun juiste waarde ingeschat worden. RFID is immers duurder, riskanter en ingewikkelder dan veel mensen denken. RFID is geen opgepompte versie van de barcode," stippen de onderzoekers aan. "De beste plek om RFID te gebruiken is dan ook waar barcodes niet werken of niet haalbaar zijn.

De RFID-hype is volgens Gartner gedeeltelijk gebaseerd op de toekomstige kostprijs van de tags. "Er wordt van uitgegaan dat de prijs per tag in de toekomst zou kunnen dalen tot 5 eurocent, waardoor alles in de supermarkt getagd zou kunnen worden," benadrukken de onderzoekers. "Wellicht daalt de minimumprijs van de huidige 40 cent uiteindelijk naar zo`n 20 cent, maar dat soort labels is op dit ogenblik nog niet beschikbaar."

Processen die al goed beheersd worden, zoals in een supermarktketen, hebben volgens Gartner zelfs helemaal geen baat bij RFID. "Uit pilotprojecten bij distributiecentra blijkt ook vaak dat het bij dat soort processen geen zin heeft," wordt er aan toegevoegd. "Het leidt immers dikwijls niet tot snelheidsverhoging of kostenbesparingen."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home