Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 08, 2005

Economie in de media


De Amerikaanse president George Bush heeft zich maandag tijdens een bezoek aan Panama uitgesproken voor verbreding van het Panama-kanaal, dat de Stille en de Atlantische oceaan met elkaar verbindt. "Het is in het belang van ons land dat het kanaal gemoderniseerd wordt", zei Bush. Het verbreden en uitdiepen van de tachtig kilometer lange waterweg zodat er grotere schepen en meer vracht doorheen kunnen varen zou tien miljard dollar (8,5 miljard euro) kosten. De regering van Panama hikt nog aan tegen de financiële en ecologische consequenties van het plan, dat in een nationaal referendum moet worden goedgekeurd. Vertegenwoordigers van het Witte Huis hielden zich voorafgaand aan het bezoek nog op de vlakte, maar Bush zei maandag onomwonden dat Panama moet erkennen dat het kanaal "door iedereen moet worden benut, dat het kanaal internationaal is, dat er gelijke toegang hoort te zijn".

Nationale toezichthouders mogen niet langer op vage gronden een geplande overname in de bankensector tegenhouden. Dat voorstel zal Europees commissaris McCreevy presenteren aan de ministers van Financiën van de EU. Het voorstel komt kort na het overnamecircus van ABN Amro en de Italiaanse bank Antonveneta. Daarbij ondervond de Nederlandse bank grote moeilijkheden doordat de Italiaanse centrale bank onvoldoende duidelijkheid gaf. Uit een enquête door de Europese Commissie blijkt dat veel financiële instellingen blokkades ondervinden als ze internationaal, maar binnen Europa, op overnamejacht gaan. Centrale banken, de toezichthouders van het bankwezen, mogen volgens de huidige EU-wet een overname of fusie tegenhouden op voorzichtigheidsgronden. Daarbij valt te denken aan een verminderde financiële stabiliteit van het fusieproduct. De Commissie vermoedt misbruik van dit artikel door centrale bankiers die liever hun banken laten overnemen door een landgenoot. Daarom wil McCreevy veel minder ruimte geven aan de toezichthouders. Ze moeten precies uitleggen waarom ze een overname tegenhouden en mogen daarbij maar een beperkt aantal argumenten hanteren.

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair, de grootste prijsvechter van Europa, heeft in de eerste helft van het op 1 april begonnen boekjaar 2005/2006 een recordwinst gehaald. Het resultaat na belastingen bedroeg 237 miljoen euro, 20 procent meer dan in dezelfde periode van het vorige boekjaar. Ryanair vervoerde 29 procent meer passagiers. Het waren er 18 miljoen. De omzet nam toe met 33 procent tot 946,2 miljoen euro. De maatschappij kon haar resultaat verbeteren ondanks sterk gestegen brandstofkosten. Ryanair was aan brandstof 108 procent meer kwijt dan in de eerste helft van het afgelopen boekjaar. De topman van de onderneming, Michael O'Leary, zei voorzichtig te zijn met een prognose voor het hele boekjaar. Volgens hem zullen de andere luchtvaartmaatschappijen hun tickets goedkoper maken om de concurrentie met Ryanair te kunnen blijven voeren.

Duitse ambtenaren moeten voortaan langer werken: christen-democraten en sociaal-democraten hebben maandag in hun onderhandelingen over een regeerakkoord afgesproken dat de werkweek voor overheidspersoneel naar 41 uur gaat, een uur langer dan nu. Ook andere zaken zoals de eindejaarsuitkering staan op de helling, aldus Roland Koch, de financieel expert van de CDU. De langere werkweek voor ambtenaren is een van de maatregelen die het financieringstekort van de overheid moeten verminderen. Volgens ingewijden wordt nog onderhandeld over een verhoging van de BTW van 16 naar 19 procent, een wens van CDU-leidster Angela Merkel. Van haar kant verlangt de SPD invoering van een "rijkenbelasting" voor meer vermogenden. Eerder maandag werden de onderhandelaars van de CDU/CSU en de SPD het al eens over het optrekken van de pensioengerechtigde leeftijd van 65 naar 67 jaar. De nieuwe regeling moet in 2010 ingaan. Alleen mensen die 45 jaar pensioenpremie hebben afgedragen mogen zonder korting op de pensioenuitkering met 65 stoppen met werken.

De bemanning van het luxe-cruiseschip Seabourn Spirit heeft een aanval van piraten voor de kust van Somalië afgelopen weekeinde afgeslagen met behulp van een bijzonder akoestisch wapen, dat speciaal voor de Amerikaanse marine is ontwikkeld. Een woordvoerder van de rederij Seabourn Cruise Line heeft dat maandag in Miami gezegd. Het schip beschikt over een Long Range Acoustic Device of LRAD, een schotelvormig apparaat van ongeveer twintig kilo dat een schrille pieptoon, vergelijkbaar met die van een rookmelder maar dan vele malen luider, in een strakke, goed te richten bundel uitzendt. Het akoestische wapen is na de aanslag van 2000 op de torpedobootjager USS Cole in Jemen speciaal ontwikkeld om bootjes uit de buurt van Amerikaanse oorlogsbodems te houden, zonder er meteen op te hoeven schieten. De geluidssterkte gaat tot 150 decibel, waar rookmelders gewoonlijk tussen de 80 en 90 decibel produceren.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home