Duurzaam en winstgevend
De vier miljard armen in de wereld vormen een enorme potentiële afzetmarkt voor ondernemers. Daarvoor is echter innovatief ondernemerschap vereist, waarbij meteen aan armoedebestrijding wordt gedaan. Dat stelt de Amerikaanse wetenschapper C.K. Prahalad in zijn boek 'The Fortune at the Bottom of the Pyrimad'.
Vijftig jaar ontwikkelingshulp van de Wereldbank, nationale overheden en burgers zijn er volgens Prahalad niet in geslaagd om de armoede met succes te bestrijden, maar hij voegt er aan toe dat particulier ondernemerschap daarin wel kan lukken. Bovendien kan er daarbij volgens de wetenschapper ook nog eens winst behaald worden.
Nu nog wordt de enorme groep die niet meer dan 1.200 euro per jaar te besteden heeft, door ondernemers amper bereikt. "Dat kan nochtans veranderen wanneer speciaal voor deze groep producten worden ontwikkeld," stipt Prahalad aan.
Bij die ontwikkeling speelt volgens hem echter de kunst van het weglaten een voorname rol. "Fraai voorbeeld hiervan is de laptop van 100 euro," zegt Prahalad. "In plaats van de gebruikelijke toeters en bellen, is deze computer slechts uitgerust met de strikt noodzakelijke programma’s. De winstmarge is misschien klein, maar omdat de afzetmarkt enorm groot is, loont dit ondernemerschap toch.
De producten die aangeboden worden moeten niet alleen simpel en functioneel zijn, maar ook de duurzaamheid - en dus milieuvriendelijkheid - van producten is van groot belang. Zo heeft Shell voor India een goedkoop systeem ontwikkeld waarmee zonne-energie kan worden opgewekt en heeft Procter & Gamble een eenvoudig waterzuiveringssysyteem op de markt gebracht. Deze producten en diensten van multinationals komen de marktontwikkeling in de arme landen ten goede en tegelijkertijd is er een nieuwe markt aangeboord.
Vijftig jaar ontwikkelingshulp van de Wereldbank, nationale overheden en burgers zijn er volgens Prahalad niet in geslaagd om de armoede met succes te bestrijden, maar hij voegt er aan toe dat particulier ondernemerschap daarin wel kan lukken. Bovendien kan er daarbij volgens de wetenschapper ook nog eens winst behaald worden.
Nu nog wordt de enorme groep die niet meer dan 1.200 euro per jaar te besteden heeft, door ondernemers amper bereikt. "Dat kan nochtans veranderen wanneer speciaal voor deze groep producten worden ontwikkeld," stipt Prahalad aan.
Bij die ontwikkeling speelt volgens hem echter de kunst van het weglaten een voorname rol. "Fraai voorbeeld hiervan is de laptop van 100 euro," zegt Prahalad. "In plaats van de gebruikelijke toeters en bellen, is deze computer slechts uitgerust met de strikt noodzakelijke programma’s. De winstmarge is misschien klein, maar omdat de afzetmarkt enorm groot is, loont dit ondernemerschap toch.
De producten die aangeboden worden moeten niet alleen simpel en functioneel zijn, maar ook de duurzaamheid - en dus milieuvriendelijkheid - van producten is van groot belang. Zo heeft Shell voor India een goedkoop systeem ontwikkeld waarmee zonne-energie kan worden opgewekt en heeft Procter & Gamble een eenvoudig waterzuiveringssysyteem op de markt gebracht. Deze producten en diensten van multinationals komen de marktontwikkeling in de arme landen ten goede en tegelijkertijd is er een nieuwe markt aangeboord.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home