Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 07, 2005

Airbus op promotietoer in Azië


De Europese Airbus A380 begint later deze week aan een promotietoer door Azië. Daarbij doet de superjumbo Singapore, Maleisië en Australië aan. Uit veiligheidsoverwegingen werd de trip echter met drie dagen uitgesteld. Twee Rollys Royce-motoren werden op vraag van de fabrikant vervangen.

Azië vormt een belangrijke markt voor de nieuwe Airbus en de promotietoer moet mogelijke afnemers verleiden. Normaal zou de A380 morgen in Singapore moeten aankomen, maar dat werd drie dagen uitgesteld. Motorenleverancier Rolls Royce vroeg uit veiligheidsoverwegingen twee motoren van de superjumbo te vervangen.

Na een halte in Singapore, vliegt de Airbus naar Sydney, Melbourne en Brisbane ter gelegenheid van de 85ste verjaardag van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas. Dat bedrijf heeft twaalf exemplaren van de A380 besteld. Op 17 november vliegt de A380 door naar Maleisië.

In totaal hebben zeven Aziatische maatschappijen 49 superjumbo's besteld. Dat is 31 procent van de al vastgelegde bestellingen. "De levering van de toestellen is al enkele keren uitgesteld, wat tot irritatie geleid heeft bij bepaalde klanten," vertelde Vince Ng, luchtvaartspecialist bij Mayban Securities in Kuala Lumpur, aan het persbureau Associated Press. "De Aziatische toer is dan ook een belangrijke marketingactie die nieuwe klanten zou moeten kunnen aantrekken."

Ng stelde echter dat Airbus, dat twee trainingcentra en onderdelendepots heeft in Singapore en Peking, de klanten moet overtuigen dat de onderhoudskosten voor de A380 binnen de perken blijven. Singapore Airlines, dat tien toestellen heeft besteld en een optie heeft op vijf andere, zou de eerste maatschappij zijn die de A380 zal inzetten.

De maatschappij had echter kritiek op het feit dat Airbus de eerste levering heeft verschoven van maart naar november volgend jaar. Ook de levering aan Malaysia Airlines werd met zes maand verschoven naar juli 2007, waarvoor de klant een schadevergoeding heeft gevraagd. Andere klanten in de regio zijn Thai Airways, Korean Air, China Southern Airlines en Kingfisher Airlines.

Airbus stelt dat de grote luchtvaartmaatschappijen in 2023 wereldwijd 1.250 supergrote en energievriendelijke vliegtuigen zullen nodig hebben om de groei in het intercontinentale transport op te vangen. Zuid-Oost Azië zou 62 procent van de wereldwijde vraag voor zijn rekening nemen. De Europese markt zou goed zijn voor 20 procent, Noord-Amerika en het Midden-Oosten voor 17 procent.

De Europese vliegtuigbouwer stipte verder aan dat de A380 over vijf jaar wekelijks 130 vluchten op Chinese bestemmingen zal uitvoeren. Maar sommige analisten vrezen dat de duurdere brandstofprijzen de verdere groei van het vliegtuigtransport zou kunnen afremmen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home