Anheuser-Busch tegen reclamebeperking
De Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch stelt alcoholmisbruik te bestrijden, maar zou ondertussen aan het lobbyen zijn tegen een voorstel van het Amerikaanse Congres om het drankgebruik bij minderjarigen tegen te gaan. Het concern zou zich verzetten tegen het taalgebruik van het voorstel, dat gericht is op een reclameverbod tijdens televisie-uitzendingen van sportwedstrijden.
Die sportuitzendingen vormen volgens het persbureau Associated Press een cruciaal onderdeel van de marketing-strategie van de Amerikaanse brouwer. Topman August A. Busch IV noemde het taalgebruik van het nieuwe Congres-voorstel misleidend, onwaar, oneerlijk en schadelijk voor de bierindustrie. Consumentenverenigingen zoals Mothers Against Drunk Driving stellen echter dat Anheuser-Busch te zeer gericht is op zijn winstmarges in plaats van het drankmisbruik te bestrijden.
De Stop Underage Drinking Act zou gemeenschaps- en onderwijsinitiatieven ondersteunen om de alcoholconsumptie terug te drijven en een campagne financieren tegen het drankgedrag bij jongeren. De Amerikaanse bierindustrie heeft echter blijkbaar vooral problemen met de steun die het voorstel wil geven aan het reclameverbod in het onderwijs. Tevens verzet de sector zich tegen een verwijzing naar een studie die tot het besluit kwam dat er meer alcohol-reclames werden uitgezonden tijdens de wedstrijden van de National Collegiate Athletic Assciation dan tijdens de programma's over de Amerikaanse baseball- en football-competities samen.
Tijdens de zomer riep Busch tijdens een vergadering van het Beer Institute de sector al op om zich tegen het voorstel te verzetten. "De inhoud van het voorstel zouden we nog kunnen ondersteunen," merkte hij op. "Maar men wil vooral onze sector treffen in plaats van te streven naar een samenwerking om het probleem van het drankgebruik bij jongeren daadwerkelijk aan te pakken." De brouwer heeft het daarbij over een gebrek aan bewijzen en feiten die door onderzoek worden gesteund. Anheuser-Busch voegt er aan toe sinds 1982 meer dan een half miljard dollar te hebben geïnvesteerd in campagnes ter bevordering van rationeel drankgedrag.
Kim Miller, woordvoerder van het Center for Science in the Public Interest, stelde echter dat de bierindustrie vooral één van de belangrijkste oorzaken van het drankgedrag bij jongeren probeert te negeren. "Zij proberen nog altijd een status-quo te bereiken en hebben liefst dat de overheid zich daar verder niet mee moeit," voerde hij aan. Mothers Against Drunk Driving wijst er daarbij op dat jongeren op dit ogenblik twintig procent van de Amerikaanse biermarkt vertegenwoordigen. "Het is dan ook verbijsterend vast te moeten stellen dat de biersector wil bepalen hoe het probleem op universiteiten en hogescholen wordt aangepakt," aldus woordvoerder Chuck Hurley.
Anheuser-Busch zou de voorbije twee jaar diverse Congresleden en federale departementen hebben benaderd over de inhoud van het nieuwe voorstel. Daarbij werden ook gepraat met de Republikeinse politicus Tom Osborne, een gewezen football-coach die aan onderwijsinstellingen heeft gevraagd om reclames voor alcohol tijdens sportuitzendingen te weigeren. Hij is ook van oordeel dat de medewerking van de alchohol-industrie daarbij onmisbaar is.
Die sportuitzendingen vormen volgens het persbureau Associated Press een cruciaal onderdeel van de marketing-strategie van de Amerikaanse brouwer. Topman August A. Busch IV noemde het taalgebruik van het nieuwe Congres-voorstel misleidend, onwaar, oneerlijk en schadelijk voor de bierindustrie. Consumentenverenigingen zoals Mothers Against Drunk Driving stellen echter dat Anheuser-Busch te zeer gericht is op zijn winstmarges in plaats van het drankmisbruik te bestrijden.
De Stop Underage Drinking Act zou gemeenschaps- en onderwijsinitiatieven ondersteunen om de alcoholconsumptie terug te drijven en een campagne financieren tegen het drankgedrag bij jongeren. De Amerikaanse bierindustrie heeft echter blijkbaar vooral problemen met de steun die het voorstel wil geven aan het reclameverbod in het onderwijs. Tevens verzet de sector zich tegen een verwijzing naar een studie die tot het besluit kwam dat er meer alcohol-reclames werden uitgezonden tijdens de wedstrijden van de National Collegiate Athletic Assciation dan tijdens de programma's over de Amerikaanse baseball- en football-competities samen.
Tijdens de zomer riep Busch tijdens een vergadering van het Beer Institute de sector al op om zich tegen het voorstel te verzetten. "De inhoud van het voorstel zouden we nog kunnen ondersteunen," merkte hij op. "Maar men wil vooral onze sector treffen in plaats van te streven naar een samenwerking om het probleem van het drankgebruik bij jongeren daadwerkelijk aan te pakken." De brouwer heeft het daarbij over een gebrek aan bewijzen en feiten die door onderzoek worden gesteund. Anheuser-Busch voegt er aan toe sinds 1982 meer dan een half miljard dollar te hebben geïnvesteerd in campagnes ter bevordering van rationeel drankgedrag.
Kim Miller, woordvoerder van het Center for Science in the Public Interest, stelde echter dat de bierindustrie vooral één van de belangrijkste oorzaken van het drankgedrag bij jongeren probeert te negeren. "Zij proberen nog altijd een status-quo te bereiken en hebben liefst dat de overheid zich daar verder niet mee moeit," voerde hij aan. Mothers Against Drunk Driving wijst er daarbij op dat jongeren op dit ogenblik twintig procent van de Amerikaanse biermarkt vertegenwoordigen. "Het is dan ook verbijsterend vast te moeten stellen dat de biersector wil bepalen hoe het probleem op universiteiten en hogescholen wordt aangepakt," aldus woordvoerder Chuck Hurley.
Anheuser-Busch zou de voorbije twee jaar diverse Congresleden en federale departementen hebben benaderd over de inhoud van het nieuwe voorstel. Daarbij werden ook gepraat met de Republikeinse politicus Tom Osborne, een gewezen football-coach die aan onderwijsinstellingen heeft gevraagd om reclames voor alcohol tijdens sportuitzendingen te weigeren. Hij is ook van oordeel dat de medewerking van de alchohol-industrie daarbij onmisbaar is.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home