Westerse supermarkten verkennen Rusland
Supermarktketens blijven bijzondere interesse tonen in de Oost-Europese markt. Ze proberen er hun marktaandeel te vergroten door ook vestigingen te openen buiten de grootste steden. Dat blijkt uit een rapport van Planet Retail. Verwacht wordt dat in de toekomst ook discounters er grote successen zullen boeken.
"Supermarkten investeren nog altijd bijzonder intensief in economische, stedelijke sleutelgebieden zoals Moskou, Sint-Petersburg en Kiev, maar de grote concurrentie dwingt hen om verder te kijken," merkt onderzoeksleider Boris Planer op. "Steden zoals Rostov-on-Don, Nizhny Novgorod of Yekaterinaburg werden tot nog toe gedomineerd door binnenlandse retailers, maar zij krijgen nu zware concurrentie van buitenlandse ketens."
Planer stelt dat de Russische keten Pyaterochka in Oost-Europa nog altijd marktleider is, dankzij zijn vijfhonderd vestigingen in Sint-Petersburg en Moskou. "Maar de concurrentie rukt op," stipte hij aan. "Pyaterochka dreigt zijn leiderspositie te zullen verliezen aan de Metro Group, die zijn netwerk snel aan het uitbreiden is en zopas ook zijn eerste Russische hypermarkt in Rusland heeft geopend."
Daarnaast komt er volgens Planer ook grotere concurrentie van Auchan, dat na zijn bestaande netwerk van hypermarkten, dit najaar in Moskou ook zijn eerste supermarkten wil openen. De grootste groei moet volgens het rapport trouwens verwacht worden in de supermarkt-sector. Daar zouden de verkopen met 150 procent aangroeien en in 2009 voor de marktleiders een bedrag van nagenoeg 9 miljard euro vertegenwoordigen.
Het rapport wijst erop dat de sector in Oost-Europa nog niet zo zwaar te lijden heeft van discounters. "Maar dit zou wel eens kunnen veranderen, wanneer alle grote retailers grotere interesse beginnen tetonen voor Oost-Europa," waarschuwt Planer. "De Duitse discounter Lidl heeft vorig jaar zijn eerste vestigingen geopend in Hongarije en Slovakije en de keten zou van plan zijn in de regio verdere uitbreidingskansen te zoeken."
"Lidl, wiens verkoopprijzen ongeveer 20 procent lager liggen dan het Europees gemiddelde, heeft in deze nieuwe markten grote mogelijkheden om er zijn West-Europees succes te herhalen," benadrukt het rapport. "De budgetten van de Oost-Europese gezinnen liggen immers lager dan in West-Europa."
De grote marktleiders tonen ook een intensere interesse in de Oost-Europese markt, aangezien de westerse markten steeds meer verzadigd beginnen te raken. Zo hebben Wal-Mart en Tesco al duidelijk laten blijken uitbreidingsplannen te hebben in de regio.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home